Upcoming events.
Move2Social Noord-Holland powered by PIM NH
Move2Social Noord-Holland: deadline 16 oktober
Move2Social is een programma om ondernemers in Noord-Holland te ondersteunen in het realiseren van maatschappelijke impact. Het is een intensief trainingstraject met uiteenlopende workshops, expertsessie en coaching met uiteenlopende workshops en 1 op 1 coaching. Het programma helpt bij het uitbreiding van je netwerk, het door ontwikkelen of professionaliseren van je onderneming of het vinden van financiers.
Meer ondernemers willen met hun bedrijf maatschappelijke doelen behalen. Dat is niet eenvoudig, maar wel mogelijk. Impact ondernemers hebben een positieve impact op onze samenleving en daarom ondersteunen wij deze bedrijven zodat zij hun maximale potentiële impact kunnen realiseren. Move2Social richt zich dus op ondernemers in Noord-Holland die impact willen maken en heeft daarbij speciale aandacht voor arbeidsparticipatie.
Move2Social is een programma voor impact ondernemers. Dus ben jij impact ondernemer maar kan je hier nog hulp bij gebruiken? Dan kan Move2Social de oplossing zijn!
Voor deelname aan het programma hebben wij een aantal criteria:
Je bent als ondernemer bezig met het realiseren van maatschappelijke winst. Je impactfocus ligt daarbij op arbeidsparticipatie of je hebt de ambitie om op korte termijn met dit impact thema aan de slag te gaan.
Je bent gevestigd in Noord-Holland.
Je genereert reeds inkomsten door de verkoop van jouw producten of diensten of staat op het punt je producten of diensten op de markt aan te bieden.
Kun jij 'Ja' beantwoorden op bovenstaande voorwaarden, dan zien we je aanmelding graag tegemoet! Klik op de button hieronder om je aan te melden.
Planning
Inschrijven kan tot en met 1 november
De selectiegesprekken vinden plaats in oktober en november
Het programma loopt van november t/m december
De workshopdagen vinden plaats op woensdag tussen 09:30 en 14:30
Voorwaarden voor deelname
Jouw onderneming is gevestigd of zal zich vestigen in de provincie Noord-Holland
In jouw onderneming staat maatschappelijke impact voorop. Je maakt specifiek impact op het verhogen van arbeidsparticipatie óf hebt de ambitie om dit ernaast te gaan doen.
Je genereert reeds inkomsten uit de markt (of staat op het punt de markt te betreden).
Je neemt zelf deel aan het programma en woont alle sessies bij.
Voorbeeld cases uit eerdere edities
Kovi Koffie
Met elk kopje koffie wordt er impact gemaakt. De koffie van Kovi staat voor duurzaamheid, transparantie en sociale impact. Kovi werkt samen met IJmondWerkt, een sociale werkplaats. Met de koffie focussen op lokaal, zowel in het roosteren als in de bediening.
Baby groentetas
De inzet van baby groentetas is gericht op gezonde voeding voor kinderen. In samenwerking met sociale bedrijven zoals stichting dat lust ik wel en Werkom. Met de groentetas kunnen ouders eenvoudig en met verse, lokaal geproduceerde, groente koken.
Marie-Amsterdam
Deze onderneming zet zich in om een eigen haak-community op te zetten. Dit is zowel een fysieke als virtuele plek waarbij vrouwen uit alle lagen van de maatschappij samenkomen en hun hobby kunnen uitvoeren. De community haakt tassen welke ze op hun website verkopen. Om de community te vergroten en meer impact te maken geven ze daarnaast ook workshops.
NH Ecosysteem Diner 2024
Tijdens dit diner komen partners en stakeholders uit Noord-Holland bij elkaar om elkaar te ontmoeten en elkaar te kunnen helpen in de ondersteuning in groei en financiering van innovatieve MKB-ondernemers. Daarnaast pitchen ondernemers hun verhaal tijdens het eten om zo onder de aandacht te komen van financiers en partners.
Voorgaande jaren ontstonden er na het diner vele matches en samenwerkingen.
Het diner is in principe alleen voor genodigden, denk je dat je hierbij moet zijn? Stuur dan een mail aan info@pimnh.nl
LCP: Effectief samenwerken met Corporates
Programma PIM LCP
PIM is in drie jaar geleden van start gegaan met het PIM Launching Customer Platform (LCP). Tijdens de pilot hebben 50 innovatieve bedrijven met 20 inkopers en innovatie managers van corporates gesproken. Maar liefst 60% van de bedrijven heeft hier een vervolg gesprek uit gehaald. Na een succesvolle pilot gaat PIM dit najaar van start met de volgende editie.
Het platform biedt corporate challenges aan waar jij als innovatieve startup, scale-up of MKB bedrijf voor kan aanmelden. Dit keer gaat het om circulaire uitdagingen. Je neemt eerst deel aan een corporate sales masterclass ter voorbereiding op de speeddate(s) om vervolgens geselecteerd te worden door de corporates op basis van de gevraagde criteria.
Handige data voor in je agenda
Masterclass Corporate sales 21 oktober 2024
Hoe schrijf je je in?
Meld je eerst aan door een challenge van een corporate te kiezen die hieronder staan en wacht af of je bent geselecteerd.
Iedereen die geselecteerd is volgt verplicht de corporate sales masterclass ter voorbereiding op de speeddates.
Blok de tijden nu al in je agenda op 21 oktober van 9:30-12:00 uur voor de masterclass en 23 oktober van 14:00-17:00 uur voor de speeddates. Check het tijdschema die vlak van tevoren met je wordt gedeeld.
Na de speeddate(s) op 23 oktober krijg je bericht van de inkoper of de innovatie manager of hij of zij een follow up met jou wilt inplannen. Onderneem hier zelf ook actie voor.
Partners van PIM LCP
Schrijf je uiterlijk in vóór 15 oktober 2024
Hieronder vind je de challenges met thema circulariteit. Blok in je agenda de ochtend van 21 oktober en de middag van 23 oktober 2024. Houdt deze pagina in de gaten voor nieuwe challenges die deze zomer nog worden toegevoegd.
Challenges 2024
Damen werd opgericht in 1927 door de broers Jan Damen en Marinus Damen. Het was een betrekkelijk kleine werf te Hardinxveld-Giessendam die vooral kleinere, gespecialiseerde schepen bouwde. In 1969 kwam Kommer Damen aan de leiding en onder diens leiding expandeerde het bedrijf, mede door overnames van bestaande werven.
Damen Shipyards biedt inmiddels ongekende maritieme oplossingen, door middel van ontwerp, scheepsbouw, scheepsreparatie en aanverwante diensten. Net zoals elk bedrijf heeft ook Damen uitdagingen waarvoor zij startups of innovatieve ondernemers zoeken. Heb jij een aanvullende of innovatieve oplossing voor de uitdagingen van Damen?
Corendon is gespecialiseerd in vliegvakanties. Het bedrijf werd in 2000 opgericht door Atilay Uslu en Yildiray Karaer en zetelt anno 2023 in Badhoevedorp. De reisorganisatie begon met vliegreizen naar Turkije, waarin het zich specialiseerde. Later is het reisaanbod uitgebreid met bestemmingen als Bulgarije, Griekenland, Spanje, Egypte, Portugal, Italië, Marokko, Indonesië, Curaçao, Bonaire, Aruba en Thailand. Sinds 11 december 2023 is Gunay Uslu, voormalig staatssecretaris Cultuur en Media , de CEO van het bedrijf.
Corendon is een innovatief bedrijf dat graag samenwerkt met andere innovators. Hieronder vindt je hier de challenges van Corendon
Amsterdam Universitair Medische Centra, afgekort Amsterdam UMC, is de naam waaronder de twee academische ziekenhuizen van Amsterdam zich presenteren. Het gaat om het Academisch Medisch Centrum AMC, behorend bij de Universiteit van Amsterdam, en het VU medisch centrum VUmc, behorend bij de Vrije Universiteit Amsterdam.
Amsterdam UMC ziekenhuis heeft een belangrijke circulaire uitdaging waarvoor zij slimme ondernemers zoekt. Lees hieronder verder over de challenges van AmsterdamUMC.
ISS world ISS (International Service System) is een facility management services bedrijf ontstaan in Kopenhagen, Denemarken in 1901. ISS's core services bestaat uit: security, cleaning, technical, food and workplace. ISS is op zoek naar oplossingen voor hun circulaire uitdagingen. Zij hebben maar liefst 8 uitdagingen waarvoor zij oplossingen zoeken.
Altera is een institutionele vastgoedbelegger in woon- en winkelvastgoed waarbij duurzaamheid een van de kernwaardes is. Altera is op zoek naar innovatieve en circulaire oplossingen.
Masterclass Corporate Sales
Introductie
Ervaren salestrainer Rogier van Erkel vertelt alles over hoe je effectief verkoopt aan grote bedrijven (‘corporates’). De masterclass is kosteloos en in het Engels/ Nederlands (afhankelijk van de deelnemers).
Inhoud
Sales bij grote bedrijven (‘corporates’) werkt vaak heel anders dan verkoop aan MKB en duurt vaak ook veel langer. Veel meer mensen zijn betrokken en iedereen heeft zijn eigen bevoegdheden. Wij trainen je op het vinden van de juiste mensen en stellen van de juiste vragen om het verkoopproces te versnellen. Hierbij maken we gebruik van de “Why Change” methodiek voor het voeren van betere verkoopgesprekken, waarbij het draait om de klantvraag in plaats van waarom jij beter bent.
Tijdens de training zal Rogier van Erkel het volgende presenteren;
1. De essentie van Sales in een notendop
2. De volledige verkoopcyclus
3. Focus op Prospecting (I) & Qualifying (II) - de eerste 2 fasen
4. Tips voor het presenteren van een oplossing (III).
De Masterclass corporates sales is dit keer een verplicht onderdeel van Pim Paunching Customer platform. Lees daar via onderstaande knop meer over.
Over Rogier van Erkel
Rogier van Erkel is sinds 2001 werkzaam in Sales in verschillende branches en rollen. Hij begon in afvalbeheer, stapte over naar wetenschappelijke publicaties en runt sinds 2018 zijn eigen Sales Consulting-bedrijf dat MKB-bedrijven helpt, terwijl hij een functie van Chief Commercial Officer bekleedt bij een Nasdaq-beursgenoteerd SaaS-bedrijf in de VS. Hij gelooft in een zeer pragmatische en constructieve verkoopaanpak die een verscheidenheid aan verkoopmethodologieën van Miller Heiman, Franklin Covey en Jeffrey Gitomer combineert. In zijn ogen is "verkopen niet veelzeggend", maar een gestructureerd proces met duidelijke rollen en meetbare resultaten, alles over het kwalificeren van de behoeften van prospects en op waarde gebaseerde verkoop. Rogier woont in Amsterdam, is getrouwd en heeft 2 kinderen.
PIM Zomertour 2024
De gedeputeerde gaat deze zomer weer op bezoek bij mkb-ondernemers in Noord-Holland die hebben deelgenomen aan het PIM programma.
Wil jij de gedeputeerde in juli of augustus op bezoek? En ben je ondernemer die deel heeft genomen aan het PIM programma? Stuur ons dan een mail naar valerie@pimnh.nl.
Ter afsluiting hebben we beide dagen een borrel, waar we je t.z.t. graag voor uitnodigen.
Hieronder een impressie van de voorgaande edities
PIM Alumnibijeenkomst 2024
Graag nodig ik jullie uit voor de PIM-alumni bijeenkomst op 22 mei bij Basecamp IJmuiden. Tijdens de beste vegetarische barbecue ooit vragen wij jullie om mee te denken over wat er mist om innovatie en ondernemerschap te versnellen in Noord-Holland en is er ruim de tijd om andere toonaangevende ondernemers te ontmoeten uit het PIM-alumninetwerk.
Webinar: Zo financier je verduurzaming
Er zijn veel mogelijkheden om het verduurzamen van je bedrijf te financieren: eigen vermogen, subsidies, fiscale regelingen, een lening, of – wat veel voorkomt – een combinatie hiervan.
Maar hoe pak je dit aan? Welke subsidies, fiscale regelingen en financieringsvormen zijn er? Welke afwegingen moet je maken om tot een goed onderbouwd plan te komen? Hoe pakken andere ondernemers dit aan?
Tijdens het webinar op 16 april (10.00 – 11.00 uur) komen verschillende experts aan tafel die hun kennis, ervaringen en inzichten graag met je delen.
Unlocking business opportunities in the USA
This is a good time for Dutch companies to consider entering or further expanding in the world’s largest market, either directly or via a partnership with a U.S. company.
The Biden Administration introduced the Inflation Reduction Act (IRA) to stimulate investments in U.S. infrastructure and energy projects. Also various U.S. states have incentive programs for different sectors.
Our seminar on April 10 will share insights about opportunities, challenges and experience on doing business in the U.S. and explain among others how to benefit from the IRA and other subsidy programs.
This program is co-hosted by Beter Business, EACC Netherlands and NLinBusiness. It’s meant for companies that are interested in the U.S. and who want to be further updated on the latest relevant resources available.
PRACTICAL INFORMATION
Venue: Cupola XS, Koepelplein 1E, 2031WL Haarlem
Date: Wednesday April 10, 2024 (2.30pm – 6.30pm)
Tickets: Free of charge
AGENDA:
14.30 – 15.00: Walk-in
15.00 – 15.05: Welcome
Mike Rijkers, Partner, PIM Noord-Holland
Marcel Schulze, Executive Director, EACC Netherlands
Dirk de Bie, Business Development & Partnermanagement, NLinBusiness.com
15.05 – 15.35: Entering the U.S. market
The U.S. Inflation Reduction Act (IRA) | Read more about IRA here.
“Opportunities for Dutch companies active in renewable energy, electrical vehicles and infrastructure.”
Marc Streefkerk, Senior Economic Officer I&W, Dutch Embassy Washington DC (tbc)
Get well-connected in the U.S.
“How the U.S. Embassy can assist in your U.S. expansion plans and more information on the SelectUSA Investment Summit (June 23-26)”
Philip Hammerstein, Sr. Commercial Specialist, U.S. Department of Commerce at U.S. Embassy
15.35 – 16.20: Spotlight on several U.S. States.
“What do these states offer to Dutch companies when doing business in their market?”
Sieb Hoogstra, Managing Director, JobsOhio Benelux
Sergio Domingues, Managing Director, State of South Carolina Europe Office (tbc)
Tanja Buist, FDI Specialist, SelectFlorida Benelux
16.20 – 17.15: U.S. Expert presentations
“A selection of EACC member specialists will explain the challenges and solutions which companies who are expanding into the U.S. are facing, each from their own expertise.”
Willem Wolfs, Business Relations Manager, TABS, Inc.
‘Organizing your backoffice when expanding into the U.S. market’Daniel Klein Velderman, Tax Partner, Archipel Tax Advice
‘Dutch tax considerations to expand to the US successfully’Duco Royaards, Head of Partnerships, Ebury
‘Foreign Exchange Risk Management, International Payments, Trade Finance’Robert Havekotte, Initiatiefnemer, Internationaal Verzekeren
‘Contract Management and International Insurance Risk’”Hilde Cevaal, Director, VisaVersa (tbc)
‘U.S. VISA Application Strategies’
17.15 – 18.30 Networking reception
GET PREPARED : Download the report on the Inflation Reduction Act (IRO) that is issued by RVO in 2023
Week van de Circulaire Economie
De Week van de Circulaire Economie is het grootste landelijke inspiratie- en netwerkevenement voor en door (beginnende) circulaire ondernemers. Een week vol talks, rondleidingen, excursies en workshops door het hele land en natuurlijk de uitreiking van de Circular Awards. Meedoen? Aanmelden kan nog tot 16 februari!.
Uitgelichte event(s)
13 maart: Ondernemersdiner Gemeente Amsterdam
Lunchsessie ‘ophalen van groeifinanciering’
Een druk leven, een volle agenda en allemaal nieuwe ideeën, in combinatie met het ophalen van funding. Soms best een uitdaging. Hoe vind je dan nieuwe investeerders? Hoe hou je je pitch up to date en waar vind je andere inspirerende verhalen?
Rabobank en PIM NH nodigen jou van harte uit om samen met andere innovatieve startups uit de Metropoolregio Amsterdam te lunchen en met elkaar te praten over al die mooie uitdagingen die op ons pad liggen. Geen presentaties en officiële momenten, maar gewoon ervaringen uitwisselen, elkaar beter leren kennen en gebruik maken van elkaars netwerk en expertise door middel van speeddates en inspirerende verhalen. Wij waarderen jullie input dus neem vooral je kennis en ervaring mee naar dit event.
Datum
Donderdag 8 februari van 11.30 – 14.00.
Programma
11.30 uur Ontvangst Mondriaantoren
12.00 uur Lunch
12.45 uur Speeddate sessies
13.30 Successtory
14.00 evaluatie en afsluiting
Locatie
Amstelplein 8, Amsterdam (Mondriaan toren).
Er is helaas zeer beperkte parkeergelegenheid in de toren. Het pand is echter gelegen op 5 minuten loopafstand van het Amstelstation
Aanmelden kan via onderstaande button. Graag tot donderdag 8 februari.
Twin Green & Digital innovation workshop
Twin Green and Digital innovation for SME's.
The green and digital transitions can reinforce each other, but also clash. Join us for an exciting event focused on digital and green innovation for SME's! This in-person gathering will take place at Cupola XS, located at Koepelplein 1E, Haarlem, Nederland.
Green and Digital innovation has been indicated by the European Commission as a key element to achieve long-term transformation of business, and the society at large towards a more competitive and sustainable future. While large companies have started with Twin innovation, SMEs in Europe are lagging behind due to perceived high costs and limited benefits, a lack of expertise and limited access to financing.
The study is set up to compare the experiences of SMEs in Europe with Twin innovation with companies participating in the Dutch PIM program (Programma Investeringsgereed Innovatief MKB). The PIM program is an initiative by the Province of North-Holland, implemented by KplusV, Innovate Today en AC and supports SMEs with expertise and funding for innovation. The research includes interviews with a representative group of 21 of the companies that participate in the PIM program.
The study is part of the research program developed by SRH Haarlem University of Applied Science and set up in collaboration withCupola XS
Research team: Prof. Dr. Stijn van der Krogt, Prof. Dr. Victor van Reijswoud, Arjan Rensma, Alireza Sanjideh, Tim Ort en Samuel Bolowaji.
Program
15:30-16:00 uur: Walk-in
16:00-17:30 uur: Workshop
17:30-18:00 uur: Drinks
NH Ecosysteem Diner
Dit keer hebben we geen Zomertour gedaan maar een Herfst-tour. Het was even wachten op het nieuwe college. De herfsttour wordt afgesloten door de nieuw gedeputeerde tijdens het Ecosysteem diner. Tijdens dit diner komen partners en stakeholders uit Noord-Holland bij elkaar om elkaar te ontmoeten en elkaar te kunnen helpen in de ondersteuning in groei en financiering van innovatieve MKB-ondernemers. Daarnaast pitchen ondernemers hun verhaal tijdens het eten om zo onder de aandacht te komen van financiers en partners.
Voorgaande jaren ontstonden er na het diner vele matches en samenwerkingen.
Het diner is in principe alleen voor genodigden, denk je dat je hierbij moet zijn? Stuur dan een mail aan info@pimnh.nl
GPTx 3e editie
GPTx is een praktisch event voor leidinggevende en andere professionals. Je leert hoe je ChatGPT, Midjourney, Google Bard, Bing Copilot of een van de vele andere AI-tools kunt gebruiken in je werkveld.
Voor wie is deze 3e editie?
👩🎓 absolute beginners: degene die eigenlijk nog niet echt met AI-tools aan de slag zijn gegaan. Neem je laptop mee, GPTx helpt je op weg.
🛠️ de gevorderde amateurs: enthousiastelingen die de snelheid van ontwikkelingen en nieuwe features niet meer bij kunnen houden. Laat je upskillen in één van de 48 workshops en til je vaardigheden naar een hoger niveau.
H2 Kenniscafé: waterstof, het financiële plaatje
De nieuwe waterstofeconomie krijgt in hoog tempo vorm. Investeringen in productie en infrastructuur zijn volop gaande en toepassing van waterstof wordt zichtbaar in steeds meer sectoren van de economie. Tegelijk is er nog veel onduidelijk, zeker op het niveau van de individuele ondernemer. Wat zijn de kansen voor mijn bedrijf in de waterstofeconomie? Hoe creëer ik een sterke business case voor waterstof? Welke stappen kan ik nu al zetten, en hoe kan ik die financieren?
In deze aflevering van H2Kenniscafé kijken we met financieel deskundigen naar het financiële plaatje. Aan de hand van een kosten-batenanalyse maken we inzichtelijk voor wie de transitie naar waterstof op dit moment al haalbaar is en hoe je als ondernemer de eerste stappen in de waterstoftransitie kunt zetten.
Klik hier voor meer info en aanmelden.
Herfst-tour NHN
Tijdens de herfsttour gaat de nieuwe gedeputeerde Esther Rommel langs bij een ondernemer uit Noord-Holland Noord en komt een aantal leden van de Raad van Aanbevelingen van PIM bijeen.
PIM Zomertour 2023
De gedeputeerde (na 15 maart bekend) gaat deze zomer weer op bezoek bij mkb-ondernemers in Noord-Holland die hebben deelgenomen aan het PIM programma.
Wil jij de gedeputeerde in juni of juli op bezoek? En ben je ondernemer die deel heeft genomen aan het PIM programma? Stuur ons dan een mail naar lisa@pimnh.nl.
Ter afsluiting hebben we beide dagen een borrel, waar we je t.z.t. graag voor uitnodigen.
Hieronder een impressie van de voorgaande edities
Raad van Aanbevelingen diner
Op 23 mei is het jaarlijkse diner met de Raad van Aanbeveling van PIM.
De Raad van Aanbeveling bestaat uit een groep oud-deelnemers van het PIM programma. Zij adviseren PIM, zodat PIM zich kan blijven ontwikkelen en verbeteren. Bekijk hier wie er in de Raad van Aanbeveling zitten.
Het diner is alleen voor genodigden.
Online Masterclass Corporate Sales
Online Masterclass Corporate Sales - 23 March 2023
One of the most valued masterclasses of PIM is about Corporate Sales and we organize this one again in March.
The essence of Sales in a nutshell
The full Sales Cycle
Deep dive into Prospecting (I) and Need Analysis (II) – the first 2 phases
Tips when presenting their Solution (III)
Number 3 is the most important as this is where everybody is wrestling with. Especially start-ups are living their product 24/7 and they want to talk about this all the time. They forget to put the customer in the centre.
To prepare for the training session please work on the following in advance:
Write down your Top 5 “Ideal Customer Criteria” (not “has budget, needs your solution, etc.”)
Goal: know the prospects to look out for;
Describe either your current customer you are satisfied with or dream the company you build your solution for and write down its characteristics;
Present your: Issue, Evidence & Impact perspective of your Ideal Customer = Prospect
Goal: visualize for yourself what your solving from a prospect perspective, proof it and point out why it is so important for a prospect to get this solved
What is the typical issue a company has you’re able to solve & The proof you have that this is actually the case
Why is that issue so critical for the company & how high is it on your ideal prospect List
See an example how the trainer used these elements for a company I’m currently CRO for: https://www.youtube.com/watch?v=nFh7TPNy2ME&t=2s
Write your base Sales pitch (to be personalized for every prospect) to whom (qualified person)
Imagine you have 1 - 2 minutes to present yourself
What will you say that strikes your prospect and get you the attention you need to get to a 15 minute conversation
How your 1st meeting with your prospect will look like
The end you have in mind (which reasonable/ logical/non-threatening decision do you want to enable)
Key beliefs the customer must have (in order to decide = beyond the features of your solution)
How you’ll pre-condition the meeting to achieve this
agenda
people need to attend
Time
Questions you’re going to ask
The Masterclass will be in English and organized online.
About the trainer
Rogier van Erkel is in Sales since 2001 in a variety of industries & roles. He started in waste management, moved over to scientific publishing and since 2018 runs his own Sales Consulting company helping SMB companies while he holds a Chief Commercial Officer role in a USA Nasdaq listed SaaS company. He believes in a very pragmatic & constructive Sales approach combining a variety of sales methodologies from Miller Heiman, Franklin Covey & Jeffrey Gitomer. In his eyes “selling is not telling”, but a structured process with clear roles & measurable outcomes, all about qualifying prospect needs and value based selling. Rogier lives in Amsterdam, is married and has 2 children.
Online Masterclass Corporate Sales in cooperation with Kitchen Republic
Online Masterclass Corporate Sales - 16 February 2023
One of the most valued masterclasses of PIM is about Corporate Sales and we organize this one again in February. Especially for food entrepreneurs.
The essence of Sales in a nutshell
The full Sales Cycle
Deep dive into Prospecting (I) and Need Analysis (II) – the first 2 phases
Tips when presenting their Solution (III)
Number 3 is the most important as this is where everybody is wrestling with. Especially start-ups are living their product 24/7 and they want to talk about this all the time. They forget to put the customer in the centre.
To prepare for the training session please work on the following in advance:
Write down your Top 5 “Ideal Customer Criteria” (not “has budget, needs your solution, etc.”)
Goal: know the prospects to look out for;
Describe either your current customer you are satisfied with or dream the company you build your solution for and write down its characteristics;
Present your: Issue, Evidence & Impact perspective of your Ideal Customer = Prospect
Goal: visualize for yourself what your solving from a prospect perspective, proof it and point out why it is so important for a prospect to get this solved
What is the typical issue a company has you’re able to solve & The proof you have that this is actually the case
Why is that issue so critical for the company & how high is it on your ideal prospect List
See an example how the trainer used these elements for a company I’m currently CRO for: https://www.youtube.com/watch?v=nFh7TPNy2ME&t=2s
Write your base Sales pitch (to be personalized for every prospect) to whom (qualified person)
Imagine you have 1 - 2 minutes to present yourself
What will you say that strikes your prospect and get you the attention you need to get to a 15 minute conversation
How your 1st meeting with your prospect will look like
The end you have in mind (which reasonable/ logical/non-threatening decision do you want to enable)
Key beliefs the customer must have (in order to decide = beyond the features of your solution)
How you’ll pre-condition the meeting to achieve this
agenda
people need to attend
Time
Questions you’re going to ask
The Masterclass will be in English and organized online.
About the trainer
Rogier van Erkel is in Sales since 2001 in a variety of industries & roles. He started in waste management, moved over to scientific publishing and since 2018 runs his own Sales Consulting company helping SMB companies while he holds a Chief Commercial Officer role in a USA Nasdaq listed SaaS company. He believes in a very pragmatic & constructive Sales approach combining a variety of sales methodologies from Miller Heiman, Franklin Covey & Jeffrey Gitomer. In his eyes “selling is not telling”, but a structured process with clear roles & measurable outcomes, all about qualifying prospect needs and value based selling. Rogier lives in Amsterdam, is married and has 2 children.
Nieuwjaarsborrel PIM
Op 31 januari nodigen we je graag uit voor een nieuwjaarsborrel bij H20 Esports in Purmerend. Tijdens de borrel zullen er pitches te horen zijn van verschillende sociale ondernemers en is de finale van Move2Social.
15:00 inloop
15:30 pitches 9 move 2 social
16:30 nieuwjaarstoost
18:00 einde
Waar: H20 Esports Campus, Spinnekop 2-3, 1444 GN Purmerend
Pitches:
Jessica van Doorn, Stichting Wortels enzo
Stichting Wortels enzo is een onderneming die buurtbewoners met elkaar verbindt door middel van groene buurtinitiatieven. We zijn bezig om een centrum op te richten waarin al onze verbindende activiteiten bij elkaar komen: Workshops, gezamenlijke diners, uitwisselen van (groene) wijsheid en waar je altijd welkom bent voor een kopje koffie.
Erik Boele – de Zeeuw, De Oesterzwammerij
Wij vertellen het verhaal van de Circulaire Economie, kringlooplandbouw en inclusieve samenleving. Dit verhaal vertellen we aan de hand van de oesterzwammen die wij tellen op de prachtig grondstof koffie prut.
Floor Volker, Baby Groente Tas
De Baby Groente Tas maakt het makkelijk om vers te koken voor je baby. Die doen in samenwerking met sociale werkbedrijven.
Ton Belderok, Climate Matters
Climate Matters werkt aan duurzame en groene bedrijfsterreinen en zet in de uitvoering mensen uit de doelgroepen in.
Joost Rutte, Kovi Koffie
KOVI Koffiebranders produceert voor- en door de fijnproever. Wij branden eerlijke koffie die duurzaam is geproduceerd in een omgeving die aandacht heeft voor mensen met een uitdaging op de arbeidsmarkt.
Marthe de Groot, Marie Marie
Wij hebben onze eigen haak community opgericht: een fysieke én virtuele plek waarbij vrouwen uit alle lagen van de maatschappij samenkomen.
Zunga Linger, Z.O.N. Uitzendbureau
Een uitzendbureau met het economisch antwoord tot het daklozenprobleem. Een bedrijf dat voor ze opkomt en vecht om ze toch aan het werk te krijgen, met alle begeleiding dat nodig is.
Rob van Erven, Donny Craves
Donny Craves is 10 jaar geleden begonnen met bakken op missie om op een zo bewust mogelijke manier de allerlekkerste koekjes, cakes, muffins en taarten te bakken. Duurzaam, plantaardig en met mensen uit verschillende doelgroepen.
Rhea Labree en Jolanda Mulder, Stichting de Gibraltar
Stichting De Gibraltar runt een laagdrempelig buur-thuis in de Gibraltarbuurt in Amsterdam. Het wil in toekomst werkplekken voor doelgroepen bieden.
Move2Social Noord-Holland powered by PIM NH
Move2Social Noord-Holland start vanaf 15 november
Move2Social is een programma om ondernemers in Noord-Holland te ondersteunen in het realiseren van maatschappelijke impact. Het is een intensief trainingstraject met uiteenlopende workshops, expertsessie en coaching. Het programma helpt bij het uitbreiding van je netwerk, het door ontwikkelen of professionaliseren van je onderneming of het vinden van financiers.
Meer ondernemers willen met hun bedrijf maatschappelijke doelen behalen. Dat is niet eenvoudig, maar wel mogelijk. Impact ondernemers hebben een positieve impact op onze samenleving en daarom ondersteunen wij deze bedrijven zodat zij hun maximale potentiële impact kunnen realiseren. Move2Social richt zich dus op ondernemers in Noord-Holland die impact willen maken en heeft daarbij speciale aandacht voor arbeidsparticipatie.
Move2Social is een programma voor impact ondernemers. Dus ben jij impact ondernemer maar kan je hier nog hulp bij gebruiken? Dan kan Move2Social de oplossing zijn!
Voor deelname aan het programma hebben wij een aantal criteria:
Je bent als ondernemer bezig met het realiseren van maatschappelijke winst. Je impactfocus ligt daarbij op arbeidsparticipatie of je hebt de ambitie om op korte termijn met dit impact thema aan de slag te gaan.
Je bent gevestigd in Noord-Holland.
Je genereert reeds inkomsten door de verkoop van jouw producten of diensten of staat op het punt je producten of diensten op de markt aan te bieden.
Kun jij 'Ja' beantwoorden op bovenstaande voorwaarden, dan zien we je aanmelding graag tegemoet! Klik op de button hieronder om je aan te melden.
Planning
Inschrijven kan tot en met oktober
De selectiegesprekken vinden plaats in augustus en september
Het programma loopt van 15 november t/m januari
De workshopdagen vinden plaats op dinsdag tussen 09:30 en 16:00
Voorwaarden voor deelname
Jouw onderneming is gevestigd of zal zich vestigen in de provincie Noord-Holland
In jouw onderneming staat maatschappelijke impact voorop. Je maakt specifiek impact op het verhogen van arbeidsparticipatie óf hebt de ambitie om dit naast te gaan doen.
Je genereert reeds inkomsten uit de markt (of staat op het punt de markt te betreden).
Je neemt zelf deel aan het programma en woont alle sessies bij.
Innovatiefestival Noord-Holland
Na twee jaar terug van weggeweest: Het Innovatiefestival Noord-Holland.
Voor alle ondernemers, beleidsmakers en anderen die innovatie mogelijk maken, organiseert provincie Noord-Holland op donderdag 27 oktober 2022 het tweede Innovatiefestival. Met verschillende sprekers en deelsessies kan je je laten inspireren door de meest spraakmakende innovaties en initiatieven uit Noord-Holland.
Je bent op donderdag 27 oktober van harte welkom van 12.30 tot 17.30 uur bij CupolaXS in Haarlem.
Opening Innovatiefestival
12:45 - 13:00
Begane grond
Ilse Zaal opent het Innovatiefestival samen met Robbert Berkhout en Janet Nieboer met Rense van Dijk.
Deelsessies ronde 1 | 13:15 - 14:00
Verschillende deelsessies zoals, Matchmaking Impact Innovaties, Impact Challenge Shaping Workshop en Financiering voor startups.
Deelsessies, ronde 2 | 14:15 - 15:00
Verschillende deelsessies zoals, Impact Investeren, Digitalization for SMEs en Circulariteitsbingo.
Panelgesprek Innovatief Ondernemen
16:00
Hoofdpodium
Een panelgesprek met Werner Schouten (directeur Impact Economy Foundation), Eva Gouwens (Fairphone), Melle Schellekens (The Good Roll) en Carrie Howe (3DTI). We gaan met elkaar ontdekken hoe we de duurzame ambities kunnen waarmaken, ondanks de worsteling en eventuele belemmerende factoren die een transitie met zich meebrengen. Deze ondernemers bieden een verfrissende kijk op de opgaven en maken de oplossing heel tastbaar. Laat je ook inspireren door deze voorbeelden en ontdek tevens wat de provincie Noord-Holland voor jou kan betekenen. Welke verbindingen kunnen we samen aangaan om de huidige transitieopgaven te versnellen?
En we sluiten vanaf 17.00 uur af met een borrel.
Online Masterclass Corporate Sales
Online Masterclass Corporate Sales - 11 oktober 2022
Een van de meest waardevolle masterclasses van PIM gaat over Corporate Sales en organiseren wij begin oktober weer.
De essentie van sales in een notendop
De volledige Sales Cyclus
De verdieping in van Prospecting (I) en Behoefteanalyse (II) - de eerste 2 fasen
Tips bij het presenteren van hun oplossing (III)
Nummer 3 is het belangrijkst, want dit is waar iedereen mee worstelt. Vooral start-ups leven hun product 24/7 en willen er de hele tijd over praten. Ze vergeten de klant in het middelpunt te plaatsen.
Om de training voor te bereiden, kan alvast aan het volgende gewerkt worden:
Schrijf jouw Top 5 "Ideale Klant Criteria" op (niet "heeft budget, heeft deze oplossing nodig, etc.")
Doel: herken de prospects ;
Beschrijf ofwel jouw huidige klant waar je tevreden over bent of droom van het bedrijf waarvoor je jouw oplossing bouwt en schrijf de kenmerken ervan op;
Presenteer jouw: Probleem, Bewijs & Impact perspectief van jouw Ideale Klant = Prospect
Doel: visualiseer voor jezelf wat je oplost vanuit het perspectief van een prospect, bewijs het en wijs erop waarom het zo belangrijk is voor een prospect om dit opgelost te krijgen
Wat is een typisch probleem dat een bedrijf heeft dat jij kunt oplossen & het bewijs dat je hebt dat dit daadwerkelijk het geval is
Waarom is dat probleem zo belangrijk voor het bedrijf & hoe hoog staat het op uw ideale prospectlijst?
Bekijk een voorbeeld van hoe de trainer deze elementen heeft gebruikt voor een bedrijf waar hij momenteel CRO voor is: https://www.youtube.com/watch?v=nFh7TPNy2ME&t=2s
Schrijf jouw basis Sales pitch (te personaliseren voor elke prospect) aan wie (gekwalificeerde persoon)
Stel je voor dat je 1 - 2 minuten hebt om jezelf te presenteren
Wat ga je zeggen dat je prospect opvalt en je de aandacht krijgt die je nodig hebt om tot een 15 minuten gesprek te komen
Hoe de eerste afspraak met jouw prospect eruit zal zien
Het doel dat je voor ogen hebt (welke redelijke/ logische/niet-bedreigende beslissing wil je mogelijk maken)
Belangrijkste overtuigingen die de klant moet hebben (om te beslissen = buiten de kenmerken van jouw oplossing)
Hoe ga je de afspraak voorbereiden om dit te bereiken
Agenda
Mensen moeten aanwezig zijn
Tijd
Vragen die je gaat stellen
Deze Masterclass zal in het Nederlands zijn en wordt online gegeven.
Over de trainer
Rogier van Erkel is werkzaam Sales sinds 2001 in een scala van industrieën en rollen. Hij begon in afvalbeheer, stapte over naar wetenschappelijke publicaties en runt sinds 2018 zijn eigen Sales Consulting bedrijf dat SMB bedrijven helpt terwijl hij een Chief Commercial Officer rol vervult in een USA Nasdaq genoteerd SaaS bedrijf. Hij gelooft in een zeer pragmatische & constructieve verkoopsaanpak die een verscheidenheid aan verkoopsmethodologieën van Miller Heiman, Franklin Covey & Jeffrey Gitomer combineert. In zijn ogen: "selling is not telling", maar een gestructureerd proces met duidelijke rollen & meetbare uitkomsten, alles over het kwalificeren van de behoeften van prospects en op waarde gebaseerde verkoop. Rogier woont in Amsterdam, is getrouwd en heeft 2 kinderen.
Speeddaten met inkopers van corporates
Programma
Food ondernemers opgelet!
PIM NH biedt jou de kans te speeddaten met inkopers van corporates.
The Food Line Up
21 sep – 13.00-16.00
Aanmelden vóór 7 sep
Zijn opzoek naar producten en leveranciers die nuttig zijn voor hun evenementen. Alles op plantaardige basis heeft een groot voordeel. TFLU is altijd op zoek naar het beste vakmanschap, echte experts in een bepaalde keuken en/of lokale inkoop van ingrediënten.Ook vinden ze het belangrijk om afval zoveel mogelijk te beperken, en afvalstromen te upcyclen.
The Coffee Company (6 locaties)
22 sep – 13.00-16.00
Aanmelden vóór 8 sep
Zijn op zoek naar geportioneerde producten. Presenteerbaar op de counter of koeling. Voor consumptie, zonder bestek. Hartig & Zoet. Consumptie voor ochtend en middag
Albron
30 sep - 13.00-16.00
Crisp
14 okt – 13.00-16.00
Hello Fresh
25 okt - 14.00-17.00
Producten
Op 1200 x 800 pallets. Productielocatie moet GFSI certificeert zijn. Flexibele productie: aantallen variëren 1.000 en 20.000. Flexibele productie: order prognose kan verschillen tussen de 20 en 40%.
DKW
3x per week leveren met eigen transport. Minimum houdbaarheid van 13 dagen.
Fresh products:
4/5x per week delivery with own transport. Minimum shelf life of 6 days.
Bedrijven die aanwezig zijn zonder eisen:
Appèl Catering
27 okt – 13.00-16.00
Picnic
10 nov – 13.00-16.00
Gorilla’s
18 nov -13.00-16.00
SPAR
22 nov – 13.00-16.00
De speeddates zijn fysiek op locatie bij:
Kitchen Republic
Nieuwe Hemweg 14A
Amsterdam
Hoe schrijf je je in?
Wil jij meedoen met 1 of meerdere speeddates? Stuur dan een mailtje naar ellen@pimnh.nl zij zal je meer vertellen over het proces en de vervolgstappen.
Impact Speeddates Powered by PHI Factory & KPN
Get ready to make impact bij speed dating with well-known corporates, investors, startups and scaleups on 4 SDG's
Are you an impact startup and do you want to explore the possibilities of cooperating with market or capital partners or with KPN on the 4 SDG goals: energy, health & well being, smart industry and innvoation & responsible consumption, than this event is the perfect opportunity for you.
On the 13th of September PHI Factory and KPN will be facilitating speeddates between impact startups and scaleups, KPN teams and external partners as part of our 24th Scale Up Afternoon. And PIM will select startups and scaleups who can join.
We know KPN, but who is PHI factory? Phi Factory is a pasionated and driven consultancy agency and connector. Organisations who want to put their sustainable and circular ambitions to practice are helped with an addictive enthousiasm from the team of PHI factory. See for more info how the SDG ecosystem is contributing to stratups/scaleups, corporates, investeers and municiplaity their website.
The program of the event:
14:30 - 14:55 Opening by KPN, PHI Factory and Bluecity
14:55 - 15:00 Break and getting ready for speeddates
15:00 - 15:20 1st round of speeddates
15:25 - 15:45 2nd round of speeddates
15:45 - 16:00 Break
16:00 - 16:20 3rd round of speeddates
16:25 - 16:45 4th round of speeddates
16:45 - 17:30 Informal network drinking with SDG based areas (there will be areas related to the SDG's so you can meet likeminded people to learn new stuff)
17:30 End of the Event
Impact speed dating information
We will start the event with a plenary opening by the KPN, Phi Factory and Bluecity. Ofcourse, they will try their best to make it an interesting and informative session.
After that it is time for speeddating. In 4 rounds of speeddates the corporate partners are matched with startups/scaleups where they share interests on (SDG) goals.
Are you not matched? Don't worry. From 16:45 you'll get the opportunity to talk with well-known corporates on SDGs. Every corner of the room has its own SDG.
The following 1) KPN departments 2) corporates and 3) investors will be present:
1) KPN (for startups & scaleups looking for cooperation’s with KPN):
KPN Sustainability: KPN Sustainability seeks for solutions to reduce energy footprint > cooling differently and generating your own energy
2) Corporates (for startups & scaleups looking for cooperation’s, Proof of Concepts, or sharing knowledge):
ANWB: ANWB’s primary focus is on companies with a B2C or B2B2C focus, that favour new and/or disruptive solutions with a compelling service offering and strategic relevance to the priorities (Home, Energy, Wellbeing) as well as ANWB’s core propositions. They partner – and selectively make minority investments - with scaling companies that have proven traction and can clearly show the market opportunity.
Erasmus University: Erasmus University Rotterdam is looking for companies wanting to collaborate with academia in terms of research, sponsoring, guest lectures, etc. They are interested in various industries.
City of Rotterdam (Gemeente Rotterdam): "The City of Rotterdam: the cirularity team is looking for circular solutions related to upcycling waste streams. Companies that stimulate the circular transition and the transformation of existing companies and their waste streams. They are looking for cooperation with startups and scaleups; proof of concept, possibility to pilots and do experiments, fresh point of view and/or (sharing) knowledge. Our wastestreams consists of construction and demolition waste; such as wood,iron and steel and of waste streams of businesses metal and lead-acid batteries.
Johan Cruijff Arena: The Johan Cruijff Arena is looking for European startups/scaleups that can assist with the climate neutral goal of 2025 and the net positive goal in 2030. This can be done by sustainable and healthy food offer and journey, reduce waste and litter, sustainable energy production, safety and security and improving the customer journey of football and events. They are looking for PoC in or around the stadium.
Holcim: Holcim is a producer of concrete and cement is looking for opportunities in reducing CO2 emissions. One of the ways is by analyzing and using lots of unused data from the construction site, leading to possible interesting outcomes and optimalizations. Besides, Holcim is interested in everything that is happening on the construction site (eg sensors and solutions that make processes more efficient).
Rabobank: Rabobank is looking for scaleups with software or services to grow a better world (agri, food and sustainability) and on mortages.
Rockstart: Rockstart has an accelerator programme for scale ups in health, energy, emerging tech and agrifood by offering, network, knowledge access to market and capital.
3) Investors (for startups & scaleups looking for investments).
ICOS Capital ICOS Capital looking for startups and scaleups in the food and chemical area. Looking for solutions for an improved climate (carbon capture, hydrogen usage and storage), smart materials, (alternative raw materials for plantbased food usage) and biosurfactants in cleaning products. They are also interested in smart industrial tooling and smart tools that gather and proces information at the same time.
Eneco Ventures: Eneco Ventures is looking for investments in startups and scaleups in the growth phase throughout North-Western Europe that accelerate the energy transition; looking for investments (industry = IoT).
Enterprise Solutions Enterprise Solutions is looking for deep tech companies. Either an investment, cooperation or to share knowledge.
Interested? Get in touch with Ellen Spithoven, ellen@pimnh.nl
Tickets are open until two weeks prior to the event.
We hope you'll join the Impact speeddates!
We love Innovation, we love Startups & Scaleups!
PIM Zomertour 2022
Ilse Zaal gaat in deze zomer weer op bezoek bij mkb-ondernemers in Noord-Holland die hebben deelgenomen aan het PIM programma. In juli gaat zij in Noord-Holland Noord langs, in september gaat zij langs in de Metropool Regio Amsterdam en in oktober sluiten we af met het PIM Ecosysteem Noord-Holland
Hieronder een impressie van de PIM Zomertour 2021
Ter afsluiting hebben we een borrel, waar we je graag voor uitnodigen.
16.00 uur: inloop
16.30 uur: opening pim zomer borrel door Ilse Zaal
18.00 uur: Einde
Waar: Bar Bistro Bureau, 5de verdieping van B. Amsterdam, Johan Huizingalaan 763a.
Meld je gratis aan en we zien je graag op 1 september bij de borrel.
Masterclass Corporate Sales
Masterclass Corporate Sales - 14 July 2022
One of the most valued masterclasses of PIM is about Corporate Sales and we organize this one again in Summer.
The essence of Sales in a nutshell
The full Sales Cycle
Deep dive into Prospecting (I) and Need Analysis (II) – the first 2 phases
Tips when presenting their Solution (III)
Number 3 is the most important as this is where everybody is wrestling with. Especially start-ups are living their product 24/7 and they want to talk about this all the time. They forget to put the customer in the centre.
To prepare for the training session please work on the following in advance:
Write down your Top 5 “Ideal Customer Criteria” (not “has budget, needs your solution, etc.”)
Goal: know the prospects to look out for;
Describe either your current customer you are satisfied with or dream the company you build your solution for and write down its characteristics;
Present your: Issue, Evidence & Impact perspective of your Ideal Customer = Prospect
Goal: visualize for yourself what your solving from a prospect perspective, proof it and point out why it is so important for a prospect to get this solved
What is the typical issue a company has you’re able to solve & The proof you have that this is actually the case
Why is that issue so critical for the company & how high is it on your ideal prospect List
See an example how the trainer used these elements for a company I’m currently CRO for: https://www.youtube.com/watch?v=nFh7TPNy2ME&t=2s
Write your base Sales pitch (to be personalized for every prospect) to whom (qualified person)
Imagine you have 1 - 2 minutes to present yourself
What will you say that strikes your prospect and get you the attention you need to get to a 15 minute conversation
How your 1st meeting with your prospect will look like
The end you have in mind (which reasonable/ logical/non-threatening decision do you want to enable)
Key beliefs the customer must have (in order to decide = beyond the features of your solution)
How you’ll pre-condition the meeting to achieve this
agenda
people need to attend
Time
Questions you’re going to ask
The Masterclass will be in English and organized at Startup Village in Amsterdam.
About the trainer
Rogier van Erkel is in Sales since 2001 in a variety of industries & roles. He started in waste management, moved over to scientific publishing and since 2018 runs his own Sales Consulting company helping SMB companies while he holds a Chief Commercial Officer role in a USA Nasdaq listed SaaS company. He believes in a very pragmatic & constructive Sales approach combining a variety of sales methodologies from Miller Heiman, Franklin Covey & Jeffrey Gitomer. In his eyes “selling is not telling”, but a structured process with clear roles & measurable outcomes, all about qualifying prospect needs and value based selling. Rogier lives in Amsterdam, is married and has 2 children.
Masterclass Corporate Sales
Masterclass Corporate Sales - 5 juli 2022
Een van de meest waardevolle masterclasses van PIM gaat over Corporate Sales en organiseren wij begin juli weer.
De essentie van sales in een notendop
De volledige Sales Cyclus
De verdieping in van Prospecting (I) en Behoefteanalyse (II) - de eerste 2 fasen
Tips bij het presenteren van hun oplossing (III)
Nummer 3 is het belangrijkst, want dit is waar iedereen mee worstelt. Vooral start-ups leven hun product 24/7 en willen er de hele tijd over praten. Ze vergeten de klant in het middelpunt te plaatsen.
Om de training voor te bereiden, kan alvast aan het volgende gewerkt worden:
Schrijf jouw Top 5 "Ideale Klant Criteria" op (niet "heeft budget, heeft deze oplossing nodig, etc.")
Doel: herken de prospects ;
Beschrijf ofwel jouw huidige klant waar je tevreden over bent of droom van het bedrijf waarvoor je jouw oplossing bouwt en schrijf de kenmerken ervan op;
Presenteer jouw: Probleem, Bewijs & Impact perspectief van jouw Ideale Klant = Prospect
Doel: visualiseer voor jezelf wat je oplost vanuit het perspectief van een prospect, bewijs het en wijs erop waarom het zo belangrijk is voor een prospect om dit opgelost te krijgen
Wat is een typisch probleem dat een bedrijf heeft dat jij kunt oplossen & het bewijs dat je hebt dat dit daadwerkelijk het geval is
Waarom is dat probleem zo belangrijk voor het bedrijf & hoe hoog staat het op uw ideale prospectlijst?
Bekijk een voorbeeld van hoe de trainer deze elementen heeft gebruikt voor een bedrijf waar hij momenteel CRO voor is: https://www.youtube.com/watch?v=nFh7TPNy2ME&t=2s
Schrijf jouw basis Sales pitch (te personaliseren voor elke prospect) aan wie (gekwalificeerde persoon)
Stel je voor dat je 1 - 2 minuten hebt om jezelf te presenteren
Wat ga je zeggen dat je prospect opvalt en je de aandacht krijgt die je nodig hebt om tot een 15 minuten gesprek te komen
Hoe de eerste afspraak met jouw prospect eruit zal zien
Het doel dat je voor ogen hebt (welke redelijke/ logische/niet-bedreigende beslissing wil je mogelijk maken)
Belangrijkste overtuigingen die de klant moet hebben (om te beslissen = buiten de kenmerken van jouw oplossing)
Hoe ga je de afspraak voorbereiden om dit te bereiken
Agenda
Mensen moeten aanwezig zijn
Tijd
Vragen die je gaat stellen
Deze Masterclass zal in het Nederlands zijn en wordt georganiseerd bij Cupola XS in Haarlem.
Over de trainer
Rogier van Erkel is werkzaam Sales sinds 2001 in een scala van industrieën en rollen. Hij begon in afvalbeheer, stapte over naar wetenschappelijke publicaties en runt sinds 2018 zijn eigen Sales Consulting bedrijf dat SMB bedrijven helpt terwijl hij een Chief Commercial Officer rol vervult in een USA Nasdaq genoteerd SaaS bedrijf. Hij gelooft in een zeer pragmatische & constructieve verkoopsaanpak die een verscheidenheid aan verkoopsmethodologieën van Miller Heiman, Franklin Covey & Jeffrey Gitomer combineert. In zijn ogen: "selling is not telling", maar een gestructureerd proces met duidelijke rollen & meetbare uitkomsten, alles over het kwalificeren van de behoeften van prospects en op waarde gebaseerde verkoop. Rogier woont in Amsterdam, is getrouwd en heeft 2 kinderen.
Je eerste externe financiering
Tijdens het Think XS event op 9 juni nemen Francijn de Rotte van Köster Advocaten en Vincent Vierhout van ROM InWest je mee in de reis van een onderneming met alleen founders en bekenden als investeerders naar de eerste externe financiering. Waar moeten founders in hun onderlinge afspraken aan denken en hoe kunnen ze het - bijvoorbeeld in hun governance - als onderneming in een vroeg stadium wel goed aanpakken? Francijn de Rotte neemt je mee in de do's en don'ts in deze fase van een onderneming. Vervolgens zal Vincent Vierhout vertellen waar Rom InWest als investeerder naar kijkt bij een investering en wat ondernemingen eraan kunnen doen om hun eerste externe financiering zo succesvol mogelijk te laten zijn. Als afsluiter zal een ondernemer zijn verhaal vertellen en ons meenemen in zijn valkuilen en successen tot en met die eerste externe financiering.
Programma
15.30 Inloop
16.00 Presentatie Francijn de Rotte, Köster Advocaten
16.20 Presentatie Vincent Vierhout, ROM InWest
16.35 Ervaringen van een ondernemer
16.45 Q&A en discussie
17.00 Borrel
PIM x Rabo: Hoe krijg je duurzame innovaties van de grond in een grote organisatie?
Barbara Baarsma vertelt over de Rabo Carbon Bank. Het doel van de Rabo Carbon Bank is het verduurzamen van de landbouw. Een van de proposities zijn carbon credits. Samen met een agronomisch adviseur bespreekt Rabo met de boer hoe de transitie kan worden gemaakt naar regeneratief boeren. Daardoor wordt de bodem gezonder en kan die meer koolstof opslaan. De extra opgeslagen koolstof vertegenwoordigt een waarde. Door de stijging van het koolstofgehalte in de bodem te monitoren en de werkwijze door een onafhankelijke partij te laten verifiëren, kan die waarde worden omgezet in een carbon credit. Die credit kan vervolgens via de Carbon Bank verkocht worden zodat de boer wordt beloond voor het leveren van de ecosysteemdiensten.
Baarsma - die leiding geeft aan deze eco bank - vertelt tijdens dit event over wat het initiatief is, waarom Rabobank het is gestart en wat erbij komt kijken om zo’n innovatie van de grond te krijgen binnen een grote organisatie als Rabobank.
Locatie:
Cupola XS, Koepeplein 1E, 3e verdieping, Haarlem
Programma
16.30 Inloop
17.00 Presentatie van Barbara Baarsma
17.30 Q&A
18.00 Netwerkborrel
Noord-Holland Groeit - PIM x NL Groeit
Samen met NLgroeit organiseren we op dinsdag 12 april een inspirerend event voor Noord-Hollandse scaleups in dé hotspot van Haarlem, Cupola XS (de voormalige gevangenis).
Host Monique Ansink gaat in gesprek met topondernemers Heleen Dura - van Oord (DQ&A) en Suleyman Gogus (Sensa Zorg en ChiqueOLatte) over hun groei-verhaal, ervaringen en lessons learned.
Het groei-event is gericht op de ontwikkeling van groeiskills en speciaal voor ondernemers met een omzet 0,5 miljoen euro en minimaal 5 medewerkers
Het programma
15.30 uur Inloop en ontvangst.
16.00 uur Monique Ansink (nlgroeit) in gesprek met Heleen Dura-van Oord en Suleyman Gogus
17.00 uur Tijdens peer to peer gesprekken ga je in gesprek met mede-ondernemers en experts over jouw groeiambities en uitdagingen. Netwerken, leren en je groei een boost geven!
Tijdens deze gesprekken worden er hapjes geserveerd.
18.30 uur Wrap-up, afsluiting en netwerkborrel.
19.00 uur Einde event.
Deelname aan de bijeenkomst is kosteloos.
Praktische gegevens Noord-Holland Groeit
Datum: Dinsdag 12 april 2022, 15:30-18:30 uur
Locatie: Cupola XS, Koepelplein 1E, 2031WL Haarlem, 3e verdieping
Doelgroep: mkb ondernemers met een omzet > 0,5 miljoen euro en minimaal 5 medewerkers
Organiserende partijen: KvK, NL Groeit en PIM Noord-Holland