Challenges ISS World
ISS (International Service System) is een facility management services bedrijf ontstaan in Kopenhagen, Denemarken in 1901. ISS's core services bestaat uit: security, cleaning, technical, food and workplace. ISS is op zoek naar oplossingen voor hun circulaire uitdagingen.
Challenge 1: Restafval scheiden op kantoor
We hebben een zero waste ambitie (geen restafval), maar zien dat het voor de gast en klant moeilijk is om afval juist te scheiden waardoor verschillende soorten stromen door elkaar gaan. ISS zoekt oplossingen waarbij gast of klant geholpen kan worden in het juist sorteren van het afval. ISS is op zoek naar een hoogst mogelijke juiste sorteringsgraad, schaalbaar over veel verdiepingen en locaties. Dit kan een digitale oplossing zijn of een educatieprogramma.
Challenge 2: Verpakkingen voor versproducten minimaliseren
Veel van de producten in een catering omgeving arriveren in verscheidene verpakkingen. Denk hierbij aan brood, groente, fruit, zuivel, etc. Er zijn geen partijen die hun afvalstromen weer terug innemen of die zoeken naar een alternatief. ISS zoekt een partij die een systeem kan bieden voor voedselverpakkingen met retourstromen (dit betreft niet koffiebekers) die met ons bij leveranciers van het voedsel kan gaan testen of dit voor hun product groep kan werken Belangrijk is dat het over heel Nederland moet in te zetten zijn voor grote volumes, het moet traceerbaar zijn waar welke verpakking is, de impact moet meetbaar zijn, het moet voedselveilig zijn en het moet in te passen zijn in bestaande logistieke processen.
Challenge 3: Zit/sta bureaus
Er is een sterkte behoefte aan sta bureaus om de productiviteit en gezondheid van medewerkers te stimuleren. Op dit moment is ca. 10 tot 15% op de etages in de kantoren sta bureaus, maar de behoefte is eigenlijk om alles om te zetten. Dit betreft voor de kantoren in Rotterdam en Amsterdam ca. 1500 bureaus. Belangrijk is om zo’n groot mogelijk percentage hergebruik van huidige bureaus. En niet duurder uit te zijn dan het lineaire alternatief.
Challenge 4: Reparatie van kleine machines/apparaten
Vaak gaan (kleine) elektronische apparaten kapot, in de keuken, schoonmaak etc. Deze gaan dan vaak terug naar de leverancier en vervolgens weten we niet wat er mee gebeurt. Wij zoeken naar een oplossing waar deze apparaten/onderdelen gerepareerd kunnen worden en een tweede leven kunnen krijgen. Belangrijk in de oplossing is dat het systeem schaalbaar is, dus landelijk inzetbaar voor alle kantoren. Verder lijkt het ons interessant of we het ook kunnen opschalen naar een service waar ook ISS medewerkers hun apparatuur kunnen laten repareren.
Challenge 5: Pizzadozen recyclen
Pizzadozen is een andere grote restafval stroom bij ons kantoor, van mensen die in de avond overwerken en een pizza laten bezorgen op kantoor. Door de vetresten in de doos, kan de pizzadoos niet bij het oud papier. We zijn op zoek naar een oplossing dat pizzadozen gerecycled kunnen worden, zodat we door kunnen groeien naar Zero Waste (geen restafval). Het inzamelingsproces moet eenvoudig zijn, het retoursysteem ook, mensen willen het liefst niet al te veel moeite doen om afval te scheiden
Challenge 6 Servet in de juiste stroom
Servetten zijn de grootste restafvalstroom van de catering. Er zijn compostable servetten op de markt, maar bij de meeste afvalverwerkers mogen deze niet bij het Swill afval (de groene stroom in kantoren). Swill afval gaat in de vergister en de servetten (en theezakjes) worden dan niet goed verwerkt en komen uiteindelijk toch bij het restafval terecht. Waar wij naar op zoek zijn is een oplossing dat servetten niet meer bij het restafval hoeven, zowel op kantoor als thuis, zodat heel NL weet hoe ze servetten moeten scheiden bij het afval. Belangrijk is dat het schaalbaar is , dus geschikt voor heel Nederland en niet duurder dan huidige werkwijze.
Challenge 7 Distributie van materialen
Vanuit de klantenservice, maar ook vanuit de marketing afdeling hebben we veel opdrachten in de postkamer om losse producten in te pakken en vervolgens op te sturen naar allemaal individuele adressen in het land. Dit gaat dus om incidentele aanvragen, waarvan we niet vooraf weten hoe veel of wanneer deze aanvragen komen.
Op dit moment gaat de werkwijze vrij ouderwets en ook niet duurzaam:
1) We bestellen de producten bij onze logistieke partner, deze worden in grootverpakkingen verzonden naar het hoofdkantoor
2) Op het hoofdkantoor verzamelt de desbetreffende afdeling de adressen en de producten handmatig en brengt dit naar de postkamer
3) De postkamer pakt dit een voor een in
4) Vervolgens gaan deze pakketten mee met een van onze logistieke partners
Dit zorgt voor onnodig veel opslag die nodig is om een voorraad van deze producten op kantoor te hebben (wat we niet hebben) en ook wordt er niet duurzaam omgegaan met de distributie ervan. Zodoende zoeken wij toffe oplossingen die bijdragen aan een duurzamer en efficiënter proces voor het inpakken en verzenden van dit soort pakketjes; Efficiënter voor onze klant, beter voor het milieu en ook een goed verhaal richting de ontvanger van deze pakketjes! Belangrijk is dat het schaalbaar is en niet duurder dan huidige werkwijze.
Challenge 8: Dien jouw oplossing of idee in als open challenge