Programma marktvalidatie workshop (in samenwerking met GO!-NH)
Industrieën maken in rap tempo een verandering door, met baanbrekende innovaties, technologieën en nieuwe businessmodellen. Veel bedrijven zijn slecht in staat om mee te gaan in al dit innovatiegeweld. Steeds vaker eten nieuwe toetreders, startups en scale-ups de kaas van het brood van de gevestigde orde.
Wat kunnen startups, maar ook de gevestigde MKB-bedrijven leren van snelle, wendbare en succesvolle (lean) startups en scale-ups? Wat zijn de methoden en technieken waarmee deze bedrijven snel en effectief innoveren? Wat is ‘Lean Startup’ precies? En hoe kan het jou helpen om effectiever en sneller te werken, doorbraakinnovaties te creëren en nieuwe markten te openen?
André Knol (directeur Innomics en initiatiefnemer van GO!-NH Accelerator) gaat op inspirerende en energieke wijze samen met de deelnemers aan de slag, door op praktische wijze tools en methoden in te zetten zoals de Business Model Canvas, Value Proposition Design, Customer Development en Experiment Design. Een intensieve en hands-on training waarin de mindset, skillset en toolset wordt geleerd door het concreet toepassen op de eigen innovaties en op de eigen praktijk. We gebruiken een playbook, een gestructureerd proces en de best practices uit de markt om zo de risico’s aanzienlijk te verminderen en de kans op succes te vergroten. In deze middag kom je op topsnelheid om je eigen ideeën, projecten en ambities te realiseren!
Take aways
Aan het einde van drie maanden:
is je idee aangescherpt
weet je wie jouw klant is en wat hun probleem is
weet je of dat probleem van de klant het waard is om opgelost te worden
heb je een mogelijke oplossing en inzicht of de klant bereid is daarvoor te betalen
heb je contact met tientallen potentiële klanten
heb je mogelijk je eerste klanten al overtuigd
pitch je jouw idee en voortgang van jouw onderneming aan de groep.
Hoe voortdurend innoveren tot een succesvolle business leidt
70% tot 90% van de lanceringen van nieuwe producten mislukken. En in bijna de helft van deze gevallen is de voornaamste reden het ontbreken van marktbehoefte voor het desbetreffende product. Veel innovaties en nieuwe producten mislukken, omdat is nagelaten eerst te valideren of er überhaupt een markt voor hun idee was. Ondernemers moeten dus niet eerst een volledig uitgewerkt businessplan maken en vervolgens alles inzetten op langdurige en kostbare productontwikkeling, zonder te weten en te ervaren of de markt ervoor wil betalen.
Bevestig eerst de meest risicovolle veronderstellingen!
Logischer is het om te beginnen bij klant-ontwikkeling: het begrijpen van je klanten, hun wensen, hun problemen, en hoe de oplossingen aan hen kunnen worden geleverd. Ondernemers moeten dus eerst in gesprek met potentiële klanten en een simpel prototype maken om zodoende de meest risicovolle aannames te testen. Dat is de kern van de Lean Startup methode. De Lean Startup beschrijft de ‘Build-Measure-Learn cycle’ - de Ontwikkel-Meet-Leer cyclus waarin producten en services ontwikkeld en verbeterd worden. Een bedrijf moet in een zo vroeg mogelijk stadium zo veel mogelijk weten van haar doelgroep, zo snel mogelijk een prototype of experiment ontwikkelen om de meest risicovolle aannames te valideren, meten hoe het werkt, conclusies trekken, en vanuit die conclusies het product verbeteren. Hoe korter deze cyclus, hoe sneller de organisatie kan leren, en dus hoe sneller de service of product een succes wordt en hoe meer concurrentievoordeel behaald kan worden.
Data
18 februari 2021, van 14.00 tot 16.30 uur
25 maart 2021 – feedback sessie
22 april 2021 – DemoDay
De kosten voor dit programma bedragen 100,- euro.