Back to All Events

Masterclass Marktvalidatie 2021: Bouw jouw startup in 3 maanden

88009052_2422516204632852_8465564944836853760_n.jpg

Programma marktvalidatie workshop (in samenwerking met GO!-NH)

Industrieën maken in rap tempo een verandering door, met baanbrekende innovaties, technologieën en nieuwe businessmodellen. Veel bedrijven zijn slecht in staat om mee te gaan in al dit innovatiegeweld. Steeds vaker eten nieuwe toetreders, startups en scale-ups de kaas van het brood van de gevestigde orde. 

Wat kunnen startups, maar ook de gevestigde MKB-bedrijven leren van snelle, wendbare en succesvolle (lean) startups en scale-ups?  Wat zijn de methoden en technieken waarmee deze bedrijven snel en effectief innoveren? Wat is ‘Lean Startup’ precies? En hoe kan het jou helpen om effectiever en sneller te werken, doorbraakinnovaties te creëren en nieuwe markten te openen?  

André Knol (directeur Innomics en initiatiefnemer van GO!-NH Accelerator) gaat op inspirerende en energieke wijze samen met de deelnemers aan de slag, door op praktische wijze tools en methoden in te zetten zoals de Business Model Canvas, Value Proposition Design, Customer Development en Experiment Design. Een intensieve en hands-on training waarin de mindset, skillset en toolset wordt geleerd door het concreet toepassen op de eigen innovaties en op de eigen praktijk. We gebruiken een playbook, een gestructureerd proces en de best practices uit de markt om zo de risico’s aanzienlijk te verminderen en de kans op succes te vergroten. In deze middag kom je op topsnelheid om je eigen ideeën, projecten en ambities te realiseren!

Take aways

Aan het einde van drie maanden:

  • is je idee aangescherpt

  • weet je wie jouw klant is en wat hun probleem is

  • weet je of dat probleem van de klant het waard is om opgelost te worden

  • heb je een mogelijke oplossing en inzicht of de klant bereid is daarvoor te betalen

  • heb je contact met tientallen potentiële klanten

  • heb je mogelijk je eerste klanten al overtuigd

  • pitch je jouw idee en voortgang van jouw onderneming aan de groep.

 

Hoe voortdurend innoveren tot een succesvolle business leidt

70% tot 90% van de lanceringen van nieuwe producten mislukken. En in bijna de helft van deze gevallen is de voornaamste reden het ontbreken van marktbehoefte voor het desbetreffende product. Veel innovaties en nieuwe producten mislukken, omdat is nagelaten eerst te valideren of er überhaupt een markt voor hun idee was. Ondernemers moeten dus niet eerst een volledig uitgewerkt businessplan maken en vervolgens alles inzetten op langdurige en kostbare productontwikkeling, zonder te weten en te ervaren of de markt ervoor wil betalen.

Bevestig eerst de meest risicovolle veronderstellingen!

Logischer is het om te beginnen bij klant-ontwikkeling: het begrijpen van je klanten, hun wensen, hun problemen, en hoe de oplossingen aan hen kunnen worden geleverd. Ondernemers moeten dus eerst in gesprek met potentiële klanten en een simpel prototype maken om zodoende de meest risicovolle aannames te testen. Dat is de kern van de Lean Startup methode. De Lean Startup beschrijft de ‘Build-Measure-Learn cycle’ - de Ontwikkel-Meet-Leer cyclus waarin producten en services ontwikkeld en verbeterd worden. Een bedrijf moet in een zo vroeg mogelijk stadium zo veel mogelijk weten van haar doelgroep, zo snel mogelijk een prototype of experiment ontwikkelen om de meest risicovolle aannames te valideren, meten hoe het werkt, conclusies trekken, en vanuit die conclusies het product verbeteren. Hoe korter deze cyclus, hoe sneller de organisatie kan leren, en dus hoe sneller de service of product een succes wordt en hoe meer concurrentievoordeel behaald kan worden.

 

Data

18 februari 2021, van 14.00 tot 16.30 uur

25 maart 2021 – feedback sessie

22 april 2021 – DemoDay

 

De kosten voor dit programma bedragen 100,- euro.

 
Andre.jpg

André Knol 

André Knol is de oprichter en directeur van Innomics Enterprise Accelerator en coöperatie YesAndMore en initiator van GO!-NH Accelerator. Hij versnelt (inmiddels meer dan 1.000) innovaties, transities en talenten met maatschappelijke impact voor kleine en middelgrote bedrijven, multinationals, grote instellingen, overheden en industrieën. 

Knol is één van de pioniers die de principes van venture building, Lean Startup en corporate accelerators succesvol heeft toepast bij tientallen multinationals. André is een veelgevraagde keynotespreker op seminars en gast bij BNR Nieuwsradio over ondernemerschap en bedrijfsinnovatie. Hij is de auteur van verschillende artikelen en twee boeken. Momenteel schrijft André een nieuw boek genaamd ‘Transformers Playbook – A guide for innovators and executives to build, develop and scale the next wave of growth and sustainable progress’.

 

Ellen Spithoven

Ellen is haar carrière gestart bij Unilever waar zij verantwoordelijk was voor merken als Ben&Jerry’s, Ola en Lipton. Ze heeft zich ontwikkelt op het gebiedt van Business development en sales. De afgelopen 2 jaar is ze werkzaam voor PIM Noord Holland, waar ze startups ondersteunt bij het ophalen van financiering en het vinden van de eerste klanten. Daarnaast is ze program manager voor Ready2scale waar ze ondernemers begeleid om sneller te schalen.

Previous
Previous
January 12

PLC: Effectief samenwerken met Corporates - serie 1

Next
Next
February 24

MIT spreekuur