Upcoming events.
Workshop Marktvalidatie 2021: Bouw jouw startup in 3 maanden
Programma marktvalidatie workshop (in samenwerking met GO!-NH)
Industrieën maken in rap tempo een verandering door, met baanbrekende innovaties, technologieën en nieuwe businessmodellen. Veel bedrijven zijn slecht in staat om mee te gaan in al dit innovatiegeweld. Steeds vaker eten nieuwe toetreders, startups en scale-ups de kaas van het brood van de gevestigde orde.
Wat kunnen startups, maar ook de gevestigde MKB-bedrijven leren van snelle, wendbare en succesvolle (lean) startups en scale-ups? Wat zijn de methoden en technieken waarmee deze bedrijven snel en effectief innoveren? Wat is ‘Lean Startup’ precies? En hoe kan het jou helpen om effectiever en sneller te werken, doorbraakinnovaties te creëren en nieuwe markten te openen?
André Knol (directeur Innomics, mede-oprichter YesAndMore en initiatiefnemer van GO!-NH Accelerator) gaat op inspirerende en energieke wijze samen met de deelnemers aan de slag, door op praktische wijze tools en methoden in te zetten zoals de Business Model Canvas, Value Proposition Design, Customer Development en Experiment Design. Een intensieve en hands-on training waarin de mindset, skillset en toolset wordt geleerd door het concreet toepassen op de eigen innovaties en op de eigen praktijk. We gebruiken een playbook, een gestructureerd proces en de best practices uit de markt om zo de risico’s aanzienlijk te verminderen en de kans op succes te vergroten. In deze middag kom je op topsnelheid om je eigen ideeën, projecten en ambities te realiseren!
Take aways
Aan het einde van drie maanden:
● is je idee aangescherpt
● weet je wie jouw klant is en wat hun probleem is
● weet je of dat probleem van de klant het waard is om opgelost te worden
● heb je een mogelijke oplossing en inzicht of de klant bereid is daarvoor te betalen
● heb je contact met tientallen potentiële klanten
● heb je mogelijk je eerste klanten al overtuigd
● pitch je jouw idee en voortgang van jouw onderneming aan de groep.
Hoe voortdurend innoveren tot een succesvolle business leidt
70% tot 90% van de lanceringen van nieuwe producten mislukken. En in bijna de helft van deze gevallen is de voornaamste reden het ontbreken van marktbehoefte voor het desbetreffende product. Veel innovaties en nieuwe producten mislukken, omdat is nagelaten eerst te valideren of er überhaupt een markt voor hun idee was. Ondernemers moeten dus niet eerst een volledig uitgewerkt businessplan maken en vervolgens alles inzetten op langdurige en kostbare productontwikkeling, zonder te weten en te ervaren of de markt ervoor wil betalen.
Bevestig eerst de meest risicovolle veronderstellingen!
Logischer is het om te beginnen bij klant-ontwikkeling: het begrijpen van je klanten, hun wensen, hun problemen, en hoe de oplossingen aan hen kunnen worden geleverd. Ondernemers moeten dus eerst in gesprek met potentiële klanten en een simpel prototype maken om zodoende de meest risicovolle aannames te testen. Dat is de kern van de Lean Startup methode. De Lean Startup beschrijft de ‘Build-Measure-Learn cycle’ - de Ontwikkel-Meet-Leer cyclus waarin producten en services ontwikkeld en verbeterd worden. Een bedrijf moet in een zo vroeg mogelijk stadium zo veel mogelijk weten van haar doelgroep, zo snel mogelijk een prototype of experiment ontwikkelen om de meest risicovolle aannames te valideren, meten hoe het werkt, conclusies trekken, en vanuit die conclusies het product verbeteren. Hoe korter deze cyclus, hoe sneller de organisatie kan leren, en dus hoe sneller de service of product een succes wordt en hoe meer concurrentievoordeel behaald kan worden.
Data najaar 2021
● woensdag 15 september 2021 - 14.00u - 17.00u
● woensdag 6 oktober 2021 - 14.00u - 17.00u
● woensdag 10 november 2021- 14.00u - 17.00u
Kosten PIM Masterclass Marktvalidatie
De kosten voor dit programma bedragen 100,- euro ex BTW.
Masterclass Marktvalidatie 2021: Bouw jouw startup in 3 maanden
Programma marktvalidatie workshop (in samenwerking met GO!-NH)
Industrieën maken in rap tempo een verandering door, met baanbrekende innovaties, technologieën en nieuwe businessmodellen. Veel bedrijven zijn slecht in staat om mee te gaan in al dit innovatiegeweld. Steeds vaker eten nieuwe toetreders, startups en scale-ups de kaas van het brood van de gevestigde orde.
Wat kunnen startups, maar ook de gevestigde MKB-bedrijven leren van snelle, wendbare en succesvolle (lean) startups en scale-ups? Wat zijn de methoden en technieken waarmee deze bedrijven snel en effectief innoveren? Wat is ‘Lean Startup’ precies? En hoe kan het jou helpen om effectiever en sneller te werken, doorbraakinnovaties te creëren en nieuwe markten te openen?
André Knol (directeur Innomics en initiatiefnemer van GO!-NH Accelerator) gaat op inspirerende en energieke wijze samen met de deelnemers aan de slag, door op praktische wijze tools en methoden in te zetten zoals de Business Model Canvas, Value Proposition Design, Customer Development en Experiment Design. Een intensieve en hands-on training waarin de mindset, skillset en toolset wordt geleerd door het concreet toepassen op de eigen innovaties en op de eigen praktijk. We gebruiken een playbook, een gestructureerd proces en de best practices uit de markt om zo de risico’s aanzienlijk te verminderen en de kans op succes te vergroten. In deze middag kom je op topsnelheid om je eigen ideeën, projecten en ambities te realiseren!
Take aways
Aan het einde van drie maanden:
is je idee aangescherpt
weet je wie jouw klant is en wat hun probleem is
weet je of dat probleem van de klant het waard is om opgelost te worden
heb je een mogelijke oplossing en inzicht of de klant bereid is daarvoor te betalen
heb je contact met tientallen potentiële klanten
heb je mogelijk je eerste klanten al overtuigd
pitch je jouw idee en voortgang van jouw onderneming aan de groep.
Hoe voortdurend innoveren tot een succesvolle business leidt
70% tot 90% van de lanceringen van nieuwe producten mislukken. En in bijna de helft van deze gevallen is de voornaamste reden het ontbreken van marktbehoefte voor het desbetreffende product. Veel innovaties en nieuwe producten mislukken, omdat is nagelaten eerst te valideren of er überhaupt een markt voor hun idee was. Ondernemers moeten dus niet eerst een volledig uitgewerkt businessplan maken en vervolgens alles inzetten op langdurige en kostbare productontwikkeling, zonder te weten en te ervaren of de markt ervoor wil betalen.
Bevestig eerst de meest risicovolle veronderstellingen!
Logischer is het om te beginnen bij klant-ontwikkeling: het begrijpen van je klanten, hun wensen, hun problemen, en hoe de oplossingen aan hen kunnen worden geleverd. Ondernemers moeten dus eerst in gesprek met potentiële klanten en een simpel prototype maken om zodoende de meest risicovolle aannames te testen. Dat is de kern van de Lean Startup methode. De Lean Startup beschrijft de ‘Build-Measure-Learn cycle’ - de Ontwikkel-Meet-Leer cyclus waarin producten en services ontwikkeld en verbeterd worden. Een bedrijf moet in een zo vroeg mogelijk stadium zo veel mogelijk weten van haar doelgroep, zo snel mogelijk een prototype of experiment ontwikkelen om de meest risicovolle aannames te valideren, meten hoe het werkt, conclusies trekken, en vanuit die conclusies het product verbeteren. Hoe korter deze cyclus, hoe sneller de organisatie kan leren, en dus hoe sneller de service of product een succes wordt en hoe meer concurrentievoordeel behaald kan worden.
Data
18 februari 2021, van 14.00 tot 16.30 uur
25 maart 2021 – feedback sessie
22 april 2021 – DemoDay
De kosten voor dit programma bedragen 100,- euro.
Masterclass Marktvalidatie 2020: Bouw jouw startup in 3 maanden
Ondernemers hebben altijd en overal talloze creatieve ideeën die allemaal veelbelovend lijken, maar met welk idee ga je aan de slag en hoe test je of klanten op je idee zitten te wachten? Essentieel voor het slagen van je startup is om snel met klanten te praten over je idee en of ze het van je gaan kopen! De marktvalidatie masterclasses zijn volledig gefocust op het scherpstellen van je propositie en het opzetten van een pilot om je idee te testen. Bij de aftrap van het programma ontdekken we samen met andere ondernemers in een masterclass welk probleem je op gaat lossen en voor wie je dat doet, wat de meest risicovolle aanname is voor het succes van je idee of startup en wat je nodig hebt om investeerders en launching customers te overtuigen. Daar ga je na de sessie mee aan de slag, met als eindproduct een markttest om je idee te toetsen bij mogelijke klanten. Na een kick off sessie houden we contact via een digitale sessie om de voortgang te bespreken en na drie maanden komen we opnieuw samen, zodat je kunt pitchen voor potentiële launching customers die je opnieuw van feedback voorzien.
PROGRAMMA
Donderdag 24 september 2020: Kick off - Masterclass Marktvalidatie & Waardepropositie
Tijdens de masterclass ontdekken we samen wat de meest risicovolle aanname is voor het succes van je idee of startup.
zijn er klanten
die jouw product kopen
voor een specifieke prijs
via een bepaald kanaal?
Tijdens de masterclass werken we samen met andere ondernemers uit wie je klanten zijn, wat je voor hen verandert en waarom dat belangrijk voor ze is. Ook ontvang je tools die je direct kunt inzetten om dit te valideren en je eerste klanten te vinden.
13:00: Opening
13:30: Why some startups win
14:00: Customer journey
15:00: Waardepropositie en validatie
16:00: Scaling + opdracht
16:30: Drinks & bites
Donderdag 29 oktober 2020: Tussentijdse digitale sessie
Tijdens de digitale sessie bespreken wat je heb gedaan en ontdekt. Wat is het probleem? Wat was de feedback van klanten op je oplossing? Wie kan erover beslissen? Wat heb je bereikt? Maar natuurlijk ook, waar loop je tegenaan en hoe kunnen wij je ondersteunen?
Donderdag 3 december 2020: Demo Day
Op de demo day pitch je je startup idee en uitkomsten van je validatie. De winnaar krijgt vervolgens een wildcard om tijdens het launching customer event te speeddaten met potentiële klanten
TAKE AWAYS
Na het traject;
is je idee aangescherpt
weet je hoe je product eruit moet zien
heb je je contact met tientallen potentiële klanten en
je eerste klanten overtuigd
tevens heb je je idee gepitcht en beschik je over de basis skills van het pitchen
OVER DE SPREKERS