PIM - provincie Noord-Holland
PIM helpt innovatieve MKB ondernemers met groeiplannen aan financiering
bg_02.jpg

BLOG

PIM houdt u hier op de hoogte.

PIM Adviseurs uitgelicht: Hans Janssen en Joep van Gelder

Een succesvolle ondernemer die graag andere ondernemers helpt en Mr. PIM

Eens in de zoveel tijd stellen wij hier de adviseurs uit ons team aan jullie voor. Vandaag leren we de succesvolle ondernemer en investeerder Hans Janssen aan je voor en ook nog niemand minder dan ‘Mister PIM’ Joep van Gelder.

Hans Janssen: ondernemer, investeerder én adviseur

Hans Janssen.png

Hans startte zijn carrière als programmeur, maar is inmiddels niet meer weg te denken uit het Nederlandse ondernemers- en investeerderslandschap. Met Eric Ries, Treacy & Wiersema en Steve Jobs als inspiratoren begeleidt hij veel creatieve en innovatieve ondernemers op hun weg naar succes. Hij weet door de pieken en dalen in zijn eigen ondernemersavonturen als geen ander hoe een bedrijf succesvol kan worden.

 

Het avontuur van Hans begint in 2000, als hij samen met kompaan Erik Schut het bedrijf WoodWing Software opricht. Dit softwarebedrijf biedt organisaties oplossingen om content te produceren en via alle kanalen te publiceren. In de tussentijd maakte hij nog een uitstap naar de Telegraaf Media Groep om als IT-directeur aan de slag te gaan. Nadat WoodWing een aantal succesvolle jaren doormaakte, werd het voor Hans tijd om terug te keren en aan de groei van het bedrijf te werken. Net op dat moment brak de wereldwijde economische crisis uit en werd de verwachte groeicurve een curve in tegengestelde richting, namelijk naar beneden. WoodWing had echter een trouwe klantenschare die het bedrijf niet liet zitten.

Toen in 2010 de iPad werd aangekondigd gebeurde er iets bijzonders. Hans: "Uitgevers zaten met de handen in het haar omdat zij dachten dat hun producten voortaan door softwareontwikkelaars zouden worden gemaakt. Wij hadden de oplossing. WoodWing zorgde ervoor dat uitgevers hun content geschikt konden maken voor de tablets." Wat volgde was een aantal succesjaren. WoodWing liftte mee op het succes van de iPad en wist in rap tempo veel klanten aan zich te binden, in maar liefst honderd landen. “Het was een waanzinnige tijd. We zaten meer in het vliegtuig dan thuis op de bank. De publishing-industrie dacht dat dit het einde van print was en dat de transformatie nu volledig ging plaatsvinden. En ineens boden wij de gereedschappen om deze transformatie succesvol te realiseren.”

 

Als gevolg van de successen van de onderneming in deze periode konden Hans en zijn kompaan Erik het investeringsvehikel BFly Ventures oprichten. Hiermee investeren zij in vroege fase technologiebedrijven. Een mooi voorbeeld is Tiqets, dat toegang geeft tot de grootste en slimste entertainmentdatabase ter wereld. Wereldwijd kunnen mensen hun tickets voor cultuur en entertainment op hun smartphone krijgen, zonder deze te hoeven printen.

 

Met deze ervaring op zak helpt Hans ondernemers om investeringsgereed te worden en kapitaal aan te trekken. Zijn kernexpertise ligt bij B2B-technologie, productontwikkeling, sales, marketing en internationale groei. Hij kijkt ook door de ogen van de investeerder naar de proposities waarbij hij betrokken is. Hans: "Dit blijkt een buitengewoon nuttige toevoeging te zijn voor ondernemers". Wel benadrukt hij: "Bij PIM zit ik aan tafel als adviseur. Ik investeer dan dus niet".

 

Wanneer Hans niet bezig is met ondernemen, investeren of het begeleiden van ondernemers, vind je hem met enige regelmaat op de padelbaan. Daar speelt hij padel, een combinatie van tennis en squash.

Joep van Gelder: mr. PIM helpt ondernemers met groei en financiering

Binnen het PIM-team staat Joep ook wel bekend als Mister PIM. Hij is het eerste aanspreekpunt voor ondernemers die hulp zoeken bij hun financieringsvraagstukken. Als screening- en selectiemanager is hij verantwoordelijk voor welke ondernemers in het programma terechtkomen. Maar hij zet zich ook in voor het geven van voorlichtingsbijeenkomsten en het ondersteunen van ondernemers in een-op-een-trajecten. Vanuit de universiteit neemt Joep uit verschillende hoeken kennis van ondernemerschap mee. Zijn avontuur begon met een stage bij het Amsterdam Center for Entrepreneurship (ACE), nu ook een van de uitvoerders binnen het PIM-consortium. Daar deed hij onderzoek naar gazelle entrepreneurs, ondernemers die snelgroeiende bedrijven runnen (later zou bij ACE ook nog een bestuursjaar bij de studententak volgen). Op basis hiervan ontwikkelde hij een voorspellend model waarvan de toegevoegde waarde nooit is bewezen. Wel leverde het hem een derde plaats op bij de Rabobank/ACE Summerschool Ondernemerschap. Van het concept is daarna nooit meer iets vernomen.

 

Joep van Gelder.png

Na zijn onderzoek werd Joep actief als student-assistent bij de minor Entrepreneurship. Hier maakt hij kennis met een aantal theoretische concepten, maar als snel volgde de realisatie dat je ondernemen niet uit een boek leert. Hij trok daarom de stoute schoenen aan en werd mede-oprichter van Dutch Students for Entrepreneurship (DutchSE), een stichting die zich inzet voor het verbeteren van het ondernemersklimaat onder studenten. De activiteiten van DutchSE hangen vandaag de dag onder de Dutch Centers for Entrepreneurship (DutchCE) en worden nog steeds geleid door studenten. Joep is nog af en toe betrokken. Verder richtte hij mede Awaken&More op, een social impact consultancybureau. Het team groeide snel van vier naar veertien mensen en kende acht verschillende nationaliteiten. Het verhaal eindigde niet succesvol. Joep zegt hierover: "We hadden zo'n expansiedrift dat we ons eigenlijk alleen maar richtten op de groei van het bedrijf. Er was onvoldoende aandacht voor het waarborgen van de interne processen. Dat heeft zijn weerga op de kwaliteit die je levert." Hij voegt toe: "We hebben vooral geleerd hoe we niet moeten ondernemen, maar dat is een erg waardevolle ervaring".

 

Naast zijn werkzaamheden voor PIM is hij ook één dag per week te vinden op de Vrije Universiteit in Amsterdam. Daar helpt hij studenten om technologische innovaties verder te ontwikkelen, producten te commercialiseren en marktstrategieën te bedenken. "Er is een mooie synergie met wat we bij PIM doen, omdat de werkzaamheden in die zin zeer vergelijkbaar zijn", vertelt Joep hierover. Bij PIM zet Joep alle kennis en ervaring uit bovenstaande activiteiten in om ondernemers te helpen bij hun groei- en financieringsvraagstukken. Joep: "Het geeft zo veel energie als je iemand vooruit kunt helpen, zowel op professioneel als persoonlijk vlak". Maar hij doet het niet alleen: "Het is buitengewoon leerzaam om met mensen als Hans samen te werken. Iedere keer dat ik met hem samenwerk, leer ik zelf weer nieuwe dingen".

 

Als Joep niet met het begeleiden van ondernemers bezig is, springt hij graag op de racefiets. Samen met een aantal collega's van KplusV maakt hij regelmatig een wielertocht langs de mooiste plekken van het land, waarbij ze Noord-Holland natuurlijk niet overslaan.

 

Hans en Joep staan klaar om ondernemers te helpen met hun uitdagingen rondom groei en financiering. Heb jij als ondernemer zo'n vraag? Neem dan contact op met PIM via info@pimnh.nl.

Lennart Freud