PIM - provincie Noord-Holland
PIM helpt innovatieve MKB ondernemers met groeiplannen aan financiering
bg_02.jpg

BLOG

PIM houdt u hier op de hoogte.

PIM-deelnemer uitgelicht: Marcel's Green Soap

We spoelen elk jaar 4 miljoen liter chemische schoonmaakmiddelen door de gootsteen. Allemaal verpakt in plastic flessen. Marcel zag hier niet alleen een probleem, maar ook een hele grote kans. Hij ontwikkelde zijn eigen ecologische handzeep, allesreiniger en afwasmiddel. Niet geproduceerd van aardolie, maar van kokosnoot- en palmolie die een keurmerk voor duurzaamheid hebben. En zonder toevoeging van chloor, zuur of ammonia.

Maar daar hield Marcel niet op. Hij kocht schoonmaakmiddel Driehoek van Unilever met als doel een duurzame revolutie in de industrie te ontketenen. Het begin was wel even wennen. Na een decennialange, internationale carrière bij Unilever en Reckitt Benckiser zat hij opeens in een klein kantoortje langs het spoor in Haarlem — zonder secretaresse, zonder leaseauto en zonder spaargeld. Spijt heeft hij daar niet van: "Ik maak meer impact nu. Na een jaar krijg je van veel mensen uit je omgeving veel waardering voor wat je doet. Ik ben gelukkiger nu.”

De meeste fabrikanten van schoonmaakmiddelen hebben een laboratorium om producten te testen. Marcel heeft ook zoiets, namelijk: een huis met drie dochters. De dames zijn uitzonderlijk goed bedreven in het maken van rotzooi; er is altijd wel iets schoon te maken. Tegelijkertijd hebben ze een zeer uitgesproken smaak als het gaat om lekkere parfums. En als het om een schone wereld gaat zijn ze nóg bevlogener dan hun vader.

Dat zijn dus ook de drie beloftes waar Marcel zich aan houdt, onder zachte dwang van drie jongvolwassenen: Marcel’s Green Soap ruikt fantastisch, het maakt geweldig schoon en het zit vol met natuurlijke ingrediënten.

Met beide merken is Marcel, ondanks zijn kleine omvang, marktleider in het duurzame segment. Door Driehoek nieuw leven in te blazen en volledig om te schakelen naar recyclebaar plastic, hoopt hij de Unilevers van deze wereld te inspireren ook te vergroenen. Hij zegt hierover: " Ik kan niet wachten op de dag dat Unilever hier ook mee aan de gang gaat".

PIM-adviseurs Steven Hager en Michiel Strijland ondersteunen Marcel bij zijn zoektocht naar kapitaal. Hiermee wil hij een derde merk in de markt gaan zetten en de markt echt veranderen. Wil je ook hulp van PIM bij het aantrekken van financiering? Stuur een e-mail naar joep@pimnh.nl.

Michelle Koopman