PIM - provincie Noord-Holland
PIM helpt innovatieve MKB ondernemers met groeiplannen aan financiering
bg_02.jpg

BLOG

PIM houdt u hier op de hoogte.

PIM-deelnemer uitgelicht: Ohnana Tents

“The coolest tent for festival lovers”, zo omschrijven oprichter Wouter van der Meij en mede-eigenaar Benny Wessels hun Ohnana. En die uitspraak is letterlijk te nemen. De Ohnana blijft door een reflectieve aluminiumcoating namelijk tot 13 graden Celsius koeler dan reguliere tenten. Hierdoor brand je als festivalbezoeker niet uit je tent en kun je het festival op een optimale manier beleven. “We verkopen eigenlijk geen tent, maar een ultieme festivalervaring”, zegt Benny hierover.

Het idee ontstond toen Wouter in 2016 op het Balaton Sound Festival in Hongarije was. Na een lange dag en nacht ging hij om 4 uur slapen om vervolgens om 8 uur weer wakker te worden. Hij was uitgedroogd, kon niet meer slapen en zijn tent voelde aan als een sauna. Die dag besloot Wouter om resten aluminiumfolie, overgebleven van de barbecue de avond ervoor, om zijn tent te wikkelen in de hoop dat zijn tent koeler zou blijven. En zowaar: de tent bleef inderdaad koeler en Wouter was in staat om beter te slapen. Deze gebeurtenis zorgde ervoor dat Wouter met een nieuwe ambitie terug kwam naar Nederland: tegengaan dat festivalgangers uit hun tent branden.

Een kleine twee jaar later is er veel gebeurd. Na een jaar van ontwerpen en testen van materialen lanceerde Ohnana Tents in juni 2017 een Kickstarter-campagne. Het resultaat: bijna 500 verkochte tenten. Bijna een jaar nadien lopen de zaken nog altijd goed. De Ohnana wordt in meerdere landen verkocht en er is ook media-aandacht van onder meer het AD. Benny: “Het festivalseizoen begint nu echt op gang te komen met als gevolg dat we de marketingmachine flink aandraaien. Momenteel krijgen we dagelijks enkele duizenden websitebezoekers en verkopen we tien tenten per dag. Gezien de grote vraag naar een dergelijk product is het verbazingwekkend dat de tentenmarkt zo lang niet heeft ingespeeld op de behoeften van festivalkampeerders.”


Wouter voegt toe: “Ondanks de fantastische resultaten schalen we minder hard dan mogelijk. Dit is simpelweg omdat we met beperkte financiële middelen werken. We financieren de productie van nieuwe tenten met omzet afkomstig van recente verkopen. Met een lead-time van anderhalve maand creëert dit gaten in de voorraad; we zullen binnen twee weken zonder tenten zitten. Hierdoor zijn we geforceerd om het nieuwe tentmodel initieel in een pre-orderfase te zetten. Een kapitaalinjectie zou de productie kunnen vergroten en dit probleem oplossen.”

PIM-adviseur Joep van Gelder ondersteunt Ohnana Tents bij deze zoektocht naar kapitaal. Hierbij is naast financiering om de productie op te schalen ook aandacht voor kapitaal om de tent door te blijven ontwikkelen en met een verbeterd model te komen. Wil je ook hulp van PIM bij het aantrekken van financiering? Stuur een e-mail naar joep@pimnh.nl.

Of wil je zelf een Ohnana bestellen? Bezoek dan www.ohnanatents.com.

 Benny Wessels (links) en Wouter van der Meij in hun Ohnana. Foto afkomstig van AD (20-4-2018).

Benny Wessels (links) en Wouter van der Meij in hun Ohnana. Foto afkomstig van AD (20-4-2018).

Michelle Koopman