PIM - provincie Noord-Holland
PIM helpt innovatieve MKB ondernemers met groeiplannen aan financiering
bg_02.jpg

BLOG

PIM houdt u hier op de hoogte.

De eerste indruk op de investeerder

Wanneer je als ondernemer met potentiële geldschieters in gesprek gaat, is het van belang om goed beslagen ten ijs te komen. De eerste indruk die je op een investeerder maakt is het belangrijkst. Als je indruk wilt maken, moet je goed weten waar hij of zij nou naar op zoek is. Hoewel iedere investeerder een eigen mening en focus heeft, zal deze zeker letten op het volgende:

1. Marktvalidatie. Het is cruciaal om te weten of er vraag naar jouw product is. Misschien heb je na vier jaar zwoegen wel een prachtig product gemaakt, maar ben je in al die tijd vergeten om te kijken wie je mogelijke klanten zouden zijn, hoe groot de markt is en of zij het net als jij een interessant product vinden. Dan kom je erachter dat je, hoe mooi je je product zelf ook vindt, er geen successen mee zult behalen. Een investeerder zal in dat geval zeker niet instappen. Het is verstandig om tijdens de ontwikkeling je product al regelmatig tegen de markt aan te houden. Op basis van de feedback die eerste gebruikers geven, kun je het product weer verder ontwikkelen en goed afstemmen op behoeften in de markt. Deze methodiek is afkomstig uit The Lean Startup van Eric Ries. Wanneer je dit toepast, zal de kans op een succesvol bedrijf – en daarmee de kans op een investering – toenemen. In het verlengde hiervan zal het hart van investeerders sneller gaan kloppen op het moment dat je onderneming al omzet draait en winst maakt.

2. Het gevraagde bedrag. Het is een veelgemaakte fout: een ondernemer is op zoek naar een investering van 500.000 euro en legt dit voor aan een investeerder. Laatstgenoemde wil uiteraard graag weten waar zijn of haar geld aan besteed zal worden. Zorg dus dat je hier goed over nagedacht hebt. Anders val je meteen door de mand en is je kans op een investering verkeken. Ga bij het specificeren van de uitgaven verder dan alleen waaráán je geld uitgeeft. Vertel de investeerder ook waaróm je bepaalde keuzes maakt en hoe deze de onderneming verder gaan helpen. Wanneer jij duidelijk doordachte keuzes maakt en laat zien dat je goed nadenkt over vervolgstappen, dan neemt de kans op het aantrekken van een investering toe.

3. De ondernemer en het team. Je kunt als ondernemer nog zo’n fantastisch idee hebben, maar als je niet in staat bent om dat idee ook tot uitvoering te brengen, dan loopt het vaak niet goed af. Maar niet getreurd; ondernemers werken vaak in teams. Iedereen binnen zo’n team heeft zijn eigen kracht en het is belangrijk dat de samenstelling van het team goed is, zodat alle belangrijke vaardigheden aanwezig zijn. Vaak wordt onderscheid gemaakt tussen hackers, hipsters en hustlers. Kort gezegd zijn de hackers degenen die het product bouwen, de hipsters degenen die het product designen voor optimale klantbeleving en de hustlers degenen die ervoor zorgen dat het product verkocht wordt. Voor investeerders zijn de ondernemer en het team vaak de belangrijkste investeringsoverweging. Geloven zij in de capaciteiten van de ondernemer en zijn enthousiasme voor zijn of haar bedrijf? Zo niet, dan is de kans op een investering minimaal, zelfs als er een goed product is. Laat investeerders daarom altijd zien wat jouw bedrijf voor je betekent en waarom je iedere dag wakker wordt om je bedrijf vooruit te helpen. Laat je ook nog zien dat je een goed team om je heen hebt en goed hebt nagedacht over alle andere zaken, dan moet het je zeker lukken om die investering binnen te halen!

Eva Kleingeld