PIM - provincie Noord-Holland
PIM helpt innovatieve MKB ondernemers met groeiplannen aan financiering
bg_02.jpg

BLOG

PIM houdt u hier op de hoogte.

De 7 voor-en nadelen van crowdfunding

Steeds vaker zie je crowdfundingcampagnes voorbij komen van ondernemingen. Vooral in de startup-wereld is het een heel gebruikelijke manier om aan financiering te komen om producten te ontwikkelen of door te ontwikkelen. Maar ook onder reeds gevestigde bedrijven begint crowdfunding meer populariteit te winnen. Wat is crowdfunding eigenlijk? En wat zijn de voor- en nadelen?

Crowdfunding is een opkomende, alternatieve vorm van financiering waarbij voornamelijk particuliere investeerders direct of door middel van een online platform investeren in een onderneming. Vooral de opkomst van social media ondersteunt de groei van crowdfunding als financieringsvorm. Social media zorgen ervoor dat de crowdfundingcampagnes en platforms gemakkelijker te vinden zijn door de “gewone” particulier. Ook groeit het aantal platforms hierdoor enorm. Enkele voorbeelden van bekende crowdfunding platforms zijn Kickstarter, Indiegogo en Symbid.

Crowdfunding kan een gemakkelijke manier zijn voor ondernemingen om snel en doelgericht financiering op te halen. Het heeft echter ook zijn keerzijde.

De voordelen

1.     Het stelt ondernemers in staat om onafhankelijk van de bank financiering op te halen.
Door de popularisering van crowdfunding wordt het voor ondernemers nu gemakkelijker om projecten te realiseren zonder dat de bank daarbij om de hoek komt kijken.

2.     Crowdfunding kan worden ingezet als marketingtool.
Door het inzetten van een campagne op platforms kan crowdfunding er aan bijdragen dat een project meer naamsbekendheid krijgt dan wanneer enkel de eigen marketingkanalen worden gebruikt.

3.     Er ontstaat meer dynamiek tussen onderneming en investeerder.
Crowdfunding biedt de mogelijkheid voor investeerders om meer betrokken te zijn bij de creatie van een product of project.

4.     Het biedt de mogelijkheid om meer kapitaal aan te trekken bij verschillende investeerders.
Bij het vinden van een traditionelere vorm van investeerders duurt het proces vaak wat langer en gaat het om een groot bedrag van een of een paar investeerders. Crowdfunding biedt de mogelijkheid om bij meerdere investeerders kapitaal aan te trekken, wel in vaak wat kleinere bedragen.

De nadelen

  1. Crowdfunding vereist een heel tijdsintensieve campagne
    Hoe ga je de campagne opzetten? Welk platform kies je voor jouw campagne? Hoe ga je het promoten? Dit zijn vragen die goed doordacht moeten worden bij het op gang brengen van een crowdfundingcampagne.
     
  2. Bij het aantrekken van meerdere investeringen, kan het ook zo zijn dat deze juist de beslissingen die na de crowdfunding plaatsvinden complexer maken.
    Een grote hoeveelheid aandeelhouders, betekent ook een grote hoeveelheid mensen die wat te zeggen (willen) hebben over de ontwikkelingen van jouw bedrijf.
     
  3. Niet elk initiatief of idee is geschikt
    Helaas is het niet zo dat alle ideeën en initiatieven van bedrijven geschikt zijn voor het starten van een crowdfunding campagne. Vooral diensten blijken vaak wat minder geschikt voor crowdfunding campagnes.

Op dit moment zien we nog steeds het aantal crowdfunding campagnes groeien. De verwachting is dat dit zich ook nog wel even doorzet en dat in de toekomst crowdfunding voor een breed scala aan projecten en initiatieven kan worden ingezet.



Eva Kleingeld