PIM - provincie Noord-Holland
PIM helpt innovatieve MKB ondernemers met groeiplannen aan financiering
bg_02.jpg

BLOG

PIM houdt u hier op de hoogte.

Ondernemer uitgelicht: De Hoedenmaker

Start-ups, scale-ups en MKB zijn van grote waarde voor de Noord-Hollandse economie. Binnen PIM helpen we  innovatieve en duurzame ondernemers bij hun grootste uitdaging: het aantrekken van financiering.

We ontdekten dat veel MKB’ers in Noord-Holland niet of niet goed weten welke financieringsbronnen er zijn. Niet alleen omdat de kapitaalmarkt niet voldoende transparant is, maar ook omdat de MKB’ers vaak niet investeringsklaar zijn. Dat is nu precies waar we binnen het PIM programma ondernemers bij ondersteunen. Daarbij gebruiken we tevens ons grote netwerk van investeerders (van angel investors tot venture capital) zodat het niet alleen bij mooie plannen blijft.

In deze blog belichten we elke maand een ondernemer die deelneemt aan PIM. Ieder vanuit zijn eigen branche en perspectief, maar alleen met een gemeenschappelijk doel: realisatie van hun ondernemers droom!

Deze maand het verhaal van Marcel en Dirk-Jan die met een geslaagde crowdfunding actie hun Kledinglijn DJM kunnen opstarten:

hoedenmaker.jpg

Het duo Marcel de Leeuw en Dirk-Jan Kortschot haalde met een crowdfunding campagne genoeg geld op om te gaan werken aan hun DJM by De Hoedenmaker collectie voor mannen.

Het duo dat samen De Hoedenmaker vormt, maakt al zeven jaar lang hoogwaardige hoeden en heeft inmiddels al gewerkt voor grote ontwerpers zoals Viktor & Rolf en Tess van Zalinge. Hoewel ze hun klanten voorzien van unieke hoeden, keerde een vraag continu terug. Dirk-Jan: “We kregen van klanten al langer de vraag wanneer we ze nou met een hele look gaan voorzien. Dat kunnen we nu gaan doen". Het duo startte een crowdfunding campagne en haalde dankzij 80 supporters een bedrag van €31,594 op. “We merken dat mensen het volle vertrouwen in ons hebben en zeggen: ga het nu gewoon maar doen,” aldus Kortschot.

De naam, DJM by de Hoedenmaker, is ontstaan uit de samenvoeging van de eerste letters van de namen van de ontwerpers, Dirk-Jan en Marcel. Voor de collectie liet het duo zich inspireren door, wat anders, een soort hoed. Specifiek door het soort mutsen die walvisjagers droegen enkele eeuwen terug en die inmiddels te zien zijn bij het Rijksmuseum. Door middel van de mutsen konden de walvisjagers elkaar herkennen.

De collectie zal bestaan uit vijftien ontwerpen, uitgevoerd in twee verschillende materialen en twee verschillende kleuren. Het assortiment varieert van broeken en truien tot jassen en shirts en zelfs schoenen. Voor de collectie werkt het duo samen met Knitwear Lab, Studio Ryn en schoenontwerper René van den Berg. “Het wordt super draagbaar,” aldus Kortschot. “Als we het niet zelf aan zouden doen, dan komt het er niet in.” De prijzen zullen in het hoge segment liggen, maar definitieve prijzen noemt Kortschot nog niet.

De collectie van De Hoedenmaker zal in januari 2018 voor het eerst getoond worden op de DJM lancering show.

Meer info op:

https://www.kickstarter.com/projects/1032946763/djm-by-de-hoedenmaker

https://dehoedenmaker.nl/

Eva Kleingeld